Schiphol-Oost - Vrouwenakker, Pelgrimspad deel I, etappe 2

28 september 2015 - De Kwakel, Nederland

Gelukkig was het droog en scheen het zonnetje toen ik op pad ging, vandaag wandelde Donna mee maar die vond het allemaal wel erg vermoeid :-). De reis liep gesmeerd, weinig wachttijden dus zo rond 12 uur begon ik met lopen, het was een aparte route, veel over fietspaden, veel gezien van/over inpolderen van Haarlemmermeer. Groot verschil in hoogte links / rechts van de weg, weinig natuur, veel Alsmeer.

Vanaf Schiphol ging het langs de Schinkelpolder en in de verte de ringvaart vd Haarlemmermeerpolder maar helaas alleen maar doorkijkjes en niet echt langs de ringvaart. Ik heb wel grote bewondering voor de mensen die in de 17e eeuw leefden, wat ze allemaal voor elkaar kregen zonder de machines ed van nu. Puur op wind en inzichten in de natuur op zo al het water weg te krijgen. Na de Schinkelpolder kwam ik in het Oosteinde waar nog een echt buitenzwembad was, op de Oosteinderweg kwam als eerste de Oud-Katholieke kerk uit 1860 met een kerkhof erachter waar vanaf 19e eeuw de bisschopen van de Oud-Katholieke kerk begraven liggen. Een eindje verder lag verborgen de Hervormde Kerk, overal lagen kleine slootjes, bruggentjes en in de verte Ringvaart. Heel brutaal op een gegeven moment een soort partycentrum ingegaan voor een kop koffie en tot mijn verbazing wist de medewerkster gelijk dat ik het Pelgrimspad aan het lopen was. Tijdens de koffie uitgebreid gesprek over dit pad, het Pieterpad en pieterpadlopers en welke paden nog meer op de verlanglijstjes stonden. Daarna verder Aalsmeer door, het lijkt net een grote stad bestaande uit aan elkaar geplakte wijken nog geen eens dorpjes, weinig structuur en geen samenhang. Vlakbij de bloemenveiling langs een mooie oude molen / gemaal gekomen, de molen die oorspronkelijk op die plaats stond is in 1919 afgebrand, vroeger deden ze ook al zaken met kringloop / marktplaats dus het polderbestuur kocht een molen die in Vriezekoop overbodig was geworden en herbouwde deze op de plaats van de afgebrande molen. Daarna de Zwarteweg afgelopen (een heel eind) en kwam op een dijk uit met een schitterend uitzicht op de Westeinderplassen en watertoren. Het pad loopt ook een stuk op met wandelpad Stelling van Amsterdam, dus ging over Geniedijk, langs Fort Kudelstaart en vuurlijn. Inmiddels in Vrouwentroost aangekomen en via grasdijk naar De Kwakel, in de verte lag Kudelstaart. Het lijken wel carnavalnamen :-), In De Kwakel lag ook een oud stellingfort uit 1906, de Stelling van Amsterdam lijkt erg veel op de Waterlinie, het doel was ook hetzelfde. Via de Drechtdijk kwam ik in Vrouwenakker waar ik de bus naar huis nam. Donna was erg moe en heeft heel de weg geslapen. De bus ging al door de dorpjes waar ik de volgende keer door heen wandel: Nieuwveen, Aarlanderveen.