Gulpen - Maastricht, Pelgrimspad deel II, etappe 11

16 mei 2016 - Maastricht, Nederland

Na een rustige nacht en uitgebreid ontbijt in Gulpen ging ik weer op pad, inmiddels heb ik tijdens dit jaar wandelen heel wat geleerd over ontbijt smokkelen, brutaal zijn om bv warm water te vragen, gratis wc' s (gemeentehuizen, campings), gratis koffie ( supermarkt) wel voel ik mij nog wel schuldig, zal de calvinistische achtergrond zijn.Zo rond half negen ging ik aan de wandel, oorspronkelijk zou ik vandaag lopen tot Schin op Geul, bleek maar een km of zeven vanaf Gulpen te lopen dus ik kijk vandaag hoever ik kwam. Al snel ging het in het dorp de hoogte in, een mooi excuus om uit te puffen waren de bloemen onderweg, foto hier foto daar en gelijk op adem komen. De Dolsberg op, vlg rode lijntjes in het boekje 160 m vanaf 6 m dus zweten maar wel schitterende omgeving soms zou je een stukjes Nederland voor een paar weken moeten kunnen ruilen. Berg afwaarts kwamen de eerste huizen van Wijlre in zicht, een "bierdorp" het uitzicht wordt bepaald door de grote fabriek en opslagruimtes van kratten waaruit bleek dat de Brandt bierbouwerij ook de inhoud van Amstel verzorgd. Begin van het dorp staat het kasteel maar zoals zoveel kastelen hier particulier bezit en dus niet van dichtbij toegankelijk, foto's maken door de hekken en tussen het struikgewas door.

Na Wijlre werd het riviertje de Geul gevolgd eerste stuk door de weilanden heen en daarna langs de onderkant van de Keutenberg, gelukkig hoefde er nu niet zoveel meer geklommen te worden. Vanuit de verte hoorde ik regelmatig de stoomfluit van het treintje tussen Simpelveld en Schin op Geul. Ik had 's morgens besloten om niet zoveel foto's te maken van wegkruisen maar in dit stuk van Limburg kwam er net weer een ander soort voor dus helaas. Het "leuke" van deze wegkruisen zijn de spreuken erop en mooie versierde hartvormige kruisen en versierde kransen. Rond half 11 was ik in Schin op Geul helaas waren er nog geen koffietentjes open dus doorgewandeld langs de spoorlijn de Schaelsberg op, dat was wel klimmen en uitkijken want ook op de smalle padjes naar boven kwamen wielrenners keihard eraf zetten. Bovenop de Schaelsberg staat de zgn. Kluis, een kapel met woongedeelte eraan waar in het verleden kluizenaars hebben gewoond. De kapel is gebouwd rond 1688 door de Graaf van Cartiels en in totaal hebben er 16 kluizenaars gewoond. De laatste moest van de R-K kerk vertrekken omdat hij zich voor geld liet fotograferen rondom 1930. Begin 20e eeuw kwam het toerisme op in Oud-Valkenburg en de kluizenaar werd een attractie. De kluizenaar moest zichzelf onderhouden en in geval van nood kon hij de noodklok luiden en dan kwamen de dorpsbewoners hem van eten voorzien. In 1975 is de kluis gerestaureerd en sindsdien door vrijwilligers onderhouden. In de kapel staat onder andere een beeld van Sint Rochus die de beschermheilige is tegen de pest. Na een tijdje gepraat te hebben met vrijwilliger en daarna het pad naar beneden genomen, je merkte wel dat de kluis nog steeds een toeristische waarde heeft. het pad werd druk bewandeld. Beneden tegen de Schaelsberg staan de Drie Beeldjes, een beeldengroep uit 1739 met onder in het beeld van Jezus een nisje met een afbeelding van Sint Rochus. Brug over en langs het kasteel van Schaloen waar het erg druk was met auto's fietsers en vooral hekken met toegangspoorten om wat inkomsten te krijgen. Het was 2e Pinksterdag, er was een puzzelwandeltocht uitgezet dus aardig wat mensen op de been. Vanuit Oud-Valkenburg ging het via het Gerendal naar Scheulder, onderweg zou ik het Krijtlandpad kruisen dat is voor mij altijd een heet hangijzer want geheid neem ik dan de verkeerde route. Dus opletten geblazen. De kruising kwam bij de Schaapsput uit 1550 en een mooi wegkruis met de boodschap: "Gaank mer wiejer en maak andere bleiejer" . Op een bankje uitkijkend over het dal mijn gesmokkelde boterhammen en koffie gedronken en door naar Scheulder, ook hier weer het beroemde koffiekopje op de kaart zonder dat er iets open was. Het pad ging nu door de weilanden en akkerbouw Groot-Welsden.

Groot-Welsden heb ik nooit bereikt, ergens op de Heerweg ben ik rechtsaf geslagen ipv linksaf  dus ik ben dorpjes terecht gekomen zoals Wolfshuis, Gasthuis en Berg, daar kwam ik gelukkig bordjes tegen Maastricht 5 km dus bereiken zal ik Maastricht wel deze dag ;-) bij Berg zakte ik de Cauberg af, de wielrenners kwamen mij al puffend tegemoet voor mij was het een makkie. Beneden zag ik mooi rotswand dus daar naar toe gelopen voor een foto en verhip een bordje pieterpad maastricht 5 km, pietersberg 7 km pelgrimspad 2 km. Een klein wondertje het pad weer gevonden dus bordjes gevolgd van Pelgrimspad 2 km gevolg maar helaas alles weer kwijtgeraakt binnen de 2 km, dus dan maar op de gok gaan dwalen en afdalen naar Maastricht kan nooit ver meer zijn. Ergens kwam ik weer stickers tegen van pieterpad dus die maar gevolgd tot bij het staion -;). bij AH snel wat eten en drinken gekocht en de intercity naar Eindhoven in, nog reis van ruim 3 uur tegoed. Verdwalen kan ik dus nog steeds helaas is dat maar weer bewezen

1. Pia:
    6 juni 2016
    Geweldige wandeling weer Trudy en wat een mooie omgeving toch!! Wij zijn er nogal eens op vakantie geweest in het verleden. Het is ZO buitenland!! In zo'n omgeving kun je gerust verdwalen. ;-) je bent lekker bezig!! Ik ben trouwens vanaf volgende week weer baanloos (idioot verhaal! Hoor je nog)! Kom ik weer een keertje jou en Guussebuus's kant op. ;-)