Sittard - Nuth, Pelgrimspad deel II, etappe 9

9 mei 2016 - Nuth, Nederland

I.v.m. de warmte vroeg vertrokken, althans wat is vroeg 8.15 vertrok ik van mijn overnachtingsadres naar het centrum van Sittard. de kinderen gingen naar school en de zwervers waren de prullenbakken aan het nakeken voor iets bruikbaars. Ik sta er altijd van te kijken hoe net sommige mensen er ondanks hun bestaan er nog uitzien. Het marktplein over richting de Rosa-kapel, de Kollenberg op. Ik had mij er een steile berg bij voorgesteld maar het was gewoon een heuveltje, eerst de voetvallen, na 4 voetvallen de tuin en vlak daarna het kapelletje v Sint Rosa. Sint Rosa komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika en de bewoners van Sittard zijn haar gaan vereren ten tijde van de pestepidemie, halverwege de "berg" wordt ieder jaar met halfvasten door de pastoor krombroodjes gegooid naar de kinderen, deze traditie komt weer voort uit de broodvermenigvuldiging van brood en 7 vissen.

Voorbij de Rosa-kapel de Kollenberg verder op, favoriet wandelroute van hondenbezitters en natuurlijk veel fietsers. Door een bos met vrij steile afdaling, niet handig op sandalen en zonder stokken maar gelukkig zonder valpartijen beneden gekomen., in Windraak zou koffie klaarstaan echter ik was te vroeg en hoewel het personeel van de zaak al aanwezig was werd de koffie pas na een half uur geserveerd. Aan de overkant van de weg was een benzinestation dus daar maar een kop koffie genomen en even gezeten voordat ik verder wandelde, deze etappe was er een van heuveltje op heuveltje af. Zo jammer dat het hoogte verschil slecht op de foto's zichtbaar te maken is. In het bos waren nu wel gelukkig bij verschillende afdaling touwen gespannen ter ondersteuning dat is toch wat gemakkelijker, Puth door en de weg op naar Huis Terborgh, een kasteelboerderij waar eens diverse bokkenrijders gevangen werden gehouden en terecht gesteld. Spoorlijn over en in Spaubeek komt het Pelgrimspad en Pieterpad even samen te lopen, wat goed opletten is dat je wel de goede kant op gaat. Gelukkig ging alles goed en net buiten Spaubeek een kop koffie gedronken bij particulieren die buiten op het grasveld koffie ed schonken voor voorbijgangers. Ook een B&B maar ik geloof dat ik mij daar niet zo fijn zou voelen, als zag er een beetje op zijn haags uit, niet dat het veel zegt maar nee blij dat ik een ander onderkomen had gevonden.

Na Spaubeek ging het de bossen in en regelmatig langs diverse akkers, weinig veeteelt hier of ze moeten de koeien goed verstopt hebben. De boeren waren druk bezig op de akkers met ploegen en zaaien. Het dorp Grijzegrubben lag verborgen achter een bos, wel schitterende boerderijen maar helaas hier wel koeien binnen en de kalveren in witte hokken met dood kalf op het erf. jammer dat er dan niet even een zeil erover wordt gegooid. Via een holle weg begon de heiling naar het plateau, het eindpunt van de etappe kwam in zicht. Bij de molen ging de officiële route naar rechts maar ik ging links naar het spoorstation. Onderweg nog even gekeken of ik ergens iets kon eten of drinken maar helaas. Bij het gemeentehuis even de juiste weg gevraagd naar station en gelijk naar toilet. Ondertussen weet ik wel de gratis koffie, gratis toilet te vinden. Supermarkten, benzinestations, sportverenigingen, gemeentehuizen ed scoren hoog.

Op het station hoefde ik gelukkig niet lang te wachten op de trein terug naar Sittard en vandaar de intercity naar Eindhoven - Delft. Een etappe met schitterend weer en mooie omgeving.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pia:
    19 mei 2016
    Mooie wandeling weer Tru in een schitterende omgeving. En wat een prachtige dag! Sittard, de woonplaats van Toon Hermans toch? Hij was er ook altijd lyrisch van. ;-)