Zuiderzeewandeltocht 2018

12 mei 2018 - Volendam, Nederland

Het was vroeg uit bed, eerst met de trein naar Amsterdam CS en dan de bus naar Volendam om rond 9.00 te starten. Ze hebben voor deze zaterdag mooi droog weer opgegeven. Het scheelde dat ik hem vorig jaar ook had gelopen, niet zoeken van waar moet ik zijn. Ingeschreven en startkaart opgehaald, bij inschrijving kreeg ik ook kortingsbonnen voor koffie met appeltaart, biertje en haring. De bon voor de haring heb ik gelijk maar terug gegeven. Bij de start was het nog erg bewolkt maar binnen 3 kwartier kon het jack uit en de pijpen van de broek, het zonnentje was nog niet door maar wel warm weer. Eerst een stuk door Volendam, naar de haven en vandaar het achterland in, van Volendam naar Monnickendam daar de eerste pauze bij 12.5 km (koffie met appelpunt) en dan het lange stuk over de zeedijk naar Marken. Veel muggen, vliegen en wielrenners, verstand op nul, genieten van het uitzicht en niet denken aan dat eiland wat je constant ziet liggen maar zo onbereikbaar nog is (iets van 10 km over dijk). In Marken voor mij de 2e pauze, flesje spa rood bij klompenfabriek maar toen kwam ik helaas terecht in een winkeltje waar ze oude klederdrachtkleding verkochten, verkocht natuurlijk zoveel bandjes randjes. Ik kreeg gratis les van de verkoopster, ze was vlg mij eindelijk iemand te treffen met interesse voor oude kleding. Ik kreeg soort bloesje / schort met korting en later half mutsje gratis. Marken doorgewandeld op naar de haven, heerlijk met de boot terug naar Volendam. In Volendam nog 2.5 km door het dorp / dijk om rond 16.00 weer terug bij startbureau te zijn. Even na 16.00 de bus naar Amsterdam daar 20 min wachttijd op de trein naar Delft. Rond 18.00 uur thuis en aan de maaltijd. Keurig 25 km gewandeld, blijft een schitterende wandeling alleen niet met tropisch weer of met regen, de zeedijk naar Marken is dan helemaal lang