Montfort - Sittard, Pieterpad II etappe 11

29 oktober 2016 - Montfort, Nederland

Vroeg in de trein om redelijk op tijd aan de etappe te beginnen, het was nog steeds goed wandelweer ondanks dat het bijna november is. Met een buurtbusje werd ik afgezet in het centrum van Montfort, een klein apart dorpje waar tijdens de WO II mi hard gevochten is. Al snel kwam ik langs een oorlogsmonument voor de Britse soldaten, vlakbij de ruïne van Montfort. Op moment van de wandeling stond het nog helemaal in de steigers zodat ik het niet kon bezichtigen. De weg liep veel langs grens bos / landbouwgrond wat betekent dat zeker in dit jaargetijde dat er niet veel te zien is behalve kale vlaktes en oude moerasachtige gebieden, bij een daarvan ligt een Duvelsekei ons WCL (waardevol cultureel landschap) soms denk ik dan wel eens, het zal wel zo bijzonder is het toch niet. Tussen de akkers door waar nog een verdwaalde venkelplant stond naar een bosgebiedje met een gedenkteken voor neergestorte Halifax. Via allerlei zand / bospaadjes ging het richting Schilberg / Slek met aan de andere kant vd weg een gebied dat heet Pepijn en Paulus, Pepijn van Herstal was de overgrootvader van Karel de Grote, die in deze omgeving veel landgoederen bezat zo rond 700 na Chr. In Slek een kop koffie gedronken bij het plaatselijke cafe waar meerdere PP zich verzamelde voor de koffie. In het dorp waren veel afbeeldingen te zien van Antonius met het varken, vroeger mochten de varkens hier los lopen in ruil voor de verzorging van de zieken door de broeders van het klooster. Na Slek  ging de weg naar Heide, vlakbij Susteren richting Duitse grens, veel vakantiewoningen in aanbouw terwijl voor mij de omgeving niet zo heel bijzonder was maar misschien zag ik wat over het hoofd. Sommige plaatsen hier in de omgeving zijn in het verleden nog wel eens gewisseld van land, dan Duitsland dan weer Nederland, Dat zie je ook weer terug in de namen Schalbruch / Isenbruch / Isenbrucher Muhle, zelfs de koeien zijn anders :-). Vanuit Krainbruch / Millen ging het in 1 rechte lijn eigenlijk naar Sittard die  op dat moment in de ban was van de Oktoberfeesten, iets wat in het westen niet bestaat behalve Leids Ontzet.

In Sittard koffie met vlaai genuttigd en weer richting station om in de trein uit te rusten van de wandeling. het andere deel van het land blijft altijd stukje vakantie. Zo heel anders dan ons eigen omgeving.

1. Riny:
    6 februari 2017
    Dat klinkt als een saaaaaaiiiiiiee wandeling!
  2. Pia:
    6 februari 2017