Roosteren - Sittard, Pelgrimspad deel II, etappe 8

8 mei 2016 - Sittard, Nederland

Een voordeel bij een nadeel is wel dat het lopen in Limburg betekent dat ik pas de trein van 7.35 uit Delft kan nemen, eerder is er gewoon geen verbinding naar het verre zuiden van Nederland. Het nadeel is wel dat ik pas laat kan beginnen met lopen, reistijd is ong 2.30 u. Trein naar Eindhoven, overstappen naar trein naar Maastricht in Roermond overstappen en dan met sprinter naar Susteren. In Susteren bus naar Roosteren. Kortom een hele wereldreis voor paar uurtjes lopen.

Het was stralend weer geworden, strak blauwe lucht, zonnetje en windje. Wat wil een mens nog meer. In Roosteren gelijk ingesmeerd tegen de zon anders zou ik 's avonds een verbrande kreeft zijn, dorp doorgewandeld en onderweg naar een serie dorpen met de gekste namen: Kokkelert, Vissersweert, IIIikhoven waar ik mijn eerste pauze wilde houden. In Kokkelert een mooi kappeltje maar verder wat boerderijen en huizen, dijk op langs de Maas met aan de overkant Heppeneert. Raar dat de Maas hier zo smal is zonder scheepvaart. Vlak na Kokkelert was de dijk afgesloten i.v.m. werkzaamheden ook voor voetgangers met een groot bord erbij als waarschuwing. Helaas liep ik zo wel het dorpje Vissersweert mis want vlak bij IIIikhoven kwam het andere fietspad weer op de route van het Pelgrimspad. Via achterweggentjes kwam  ik op de Ruitersdijk waar ik een bord tegenkwam Nostalgie, ijssalon. 2 fietsers liepen daar een achtertuin in dus de fietsers achter na gelopen en kwam op een groot grasveld met tafeltjes en achterzij van een restaurant. Koffie binnen besteld en op de vraag voor iets erbij werd ik verwezen naar de kaart op de tafels. Er zou zo iemand langs komen, de fietsers hadden hun koffie op en betaald toen mijn koffie kwam en mijn gebakje kwam weer minimaal 15 min later maar wel warm uit de oven. Dit heb ik nog nooit meegemaakt niet in een bakkerswinkel of restaurant. Echt vers gebakken gebakje! Was het wachten wel waard. Het wandelpad liep door akkers / tarwevelden naar Papenhoven waarna het pad naar het JulianaK kanaal liep, dit kanaal is nog breder dan de Maas. Via een dijk ging de route naar de sluizen, het is niet goed te zien op de foto maar er wordt een hoogte van ong. 23 meter overbrugt door 3 sluizen. Born doorgewandeld en inmiddels was het ruim etenstijd geworden en bedacht dat ik daar wel wat kon drinken en event eten. Weer kwam ik bij een ijssalon terecht, glas cola en kop tomatensoep besteld en niet te geloven wachttijd van ong half uur voordat ik mijn soep had. Pff het was zonnige zondag maar ik wilde wel graag op tijd in Sittard zijn. Langs het gemeentehuis (oude waterburcht) over spoorlijn, over A2 het Limbrichter bosch in, in deze middagzon geen straf.Het was niet zo lang in de koelte lopen en ws lag er vlakbij een vakantiepark want het was druk met wandelaars / fietsers. Langs sportvelden en hoge muren van het kasteel. Veel bijgebouwen met horeca en trouwlocatie. Via een mooie boogbrug kon men naar het kasteel lopen (als het hek open zou zijn, niet dus). Het was een zgn Mottekasteel, "kasteel / woonhuis" op een terpachtige heuvel. Naast het kasteel lag de begraafplaats met het oude St.Salviuskerkje, helaas ook gesloten. Nog langs de nieuwe St. Salviuskerk gewandeld en toen kwam het eindpunt voor vandaag in zicht Sittard. De basiliek was nog geopend, een overweldigende kerk, zo druk qua kleur / teksten maar wel een hele vriendelijker vrijwilliger die heel trots op zijn kerk was en bleef vertellen. Ik zag natuurlijk verstopt in een kamer 3 beelden en gevraagd wie dat waren. Wie wat waren, aangewezen kijk daar achter dat hek in die kamer. Ik moest maar meekomen, kreeg dus daar uitleg over de kamer (kort door de bocht omkleedkamer van de pastoor) waar zijn jas werd opgehangen, waar de kleren lagen hoe ze werden klaargelegd voor de dienst enzo enzo. Maar ik wist nog steeds niet welke beelden dat waren, simpel Maria, Jezus en Jozef. Oke toen mijn vraag waarom de beelden niet in de kerk stonden want zo bijzonder zagen ze er niet uit. Ze gingen ook niet mee in een processie. Antwoord was simpel: ze hadden teveel beelden, behalve deze drie beelden stonden er ook nog veel beelden op zolder. Het kan zo makkelijk zijn.

Nog wat rondgewandeld door de stad, erg druk op de terrassen en toen maar op het plein gaan zitten om wat te drinken en te eten. Een restaurant in een heel oud huis uit 1600 met vakwerk, net duits. drinken besteld en gevraagd om wat te eten: zondags werd er alleen Luikse ballen, friet en salade geserveerd. dus dat maar genomen, de gehaktballen smaakten zoet ws door de appel(peren)stroop in de saus. Het restaurant draaide goed op alleen deze ballen, alles was bezet. na het eten naar mijn logeeradres van Vrienden op de Fiets gewandeld, deze nacht had ik de bovenverdieping voor mij alleen, slaapkamer, zitkamer douche/wc, ontbijt en dat voor 20 euro. alleen geen tv en slechte wifi, klein minpuntje. Je kan niet alles hebben. Deze bijna 24 km heb ik weer erop zitten. Nog paar etappes te gaan en het Pelgrimspad is klaar