Vrouwenakker - Aarlanderveen, Pelgrimspad deel I, etappe 3

5 oktober 2015 - Vrouwenakker, Nederland

Door vertraging met openbaar vervoer begon de etappe ipv in de mist al met een zonnetje. Het was heerlijk wandelweer, bijna windstil. In Vrouwenakker liep het pad langs het Amstel-Drechtkanaal over het oude Jaagpad, een smal pad wat op deze dag ook fanatiek gebruikt werd door fietsers wat mij iedere een hartverzakking opleverde door dat felle belletje dat ik aan de kant moest. Tja zo heeft iedere dag van de week zijn voordelen en nadelen. Onderweg werd ik nog getracteerd door een zwaan die zich eerst eens uitgebreid ging verzorgen wat gepaard ging met hoop gespetter en geklapper met zijn vleugels en daarna ging " dansen " niet goed te zien op de foto's maar zo mooi en indrukwekkend. Vlg het boekje zou er aan het einde van het jaagpad een gelegenheid zijn om koffie te drinken, ook de borden wijzen daar naar toe. inmiddels was ik al ruim twee uur onderweg vanaf thuis dus het zou wel lekker zijn maar helaas dicht, eerste zondag van de maand altijd dicht :-( dus verder gewandeld naar Bilderdam daar zou vast wel wat in het dorpje zijn, bedacht ik maar toen ik het vroeg aan de brugwachtster, kwam ik weer bedrogen uit. In het dorp zou wel iets zijn maar helaas was het dorp niet Bilderdam maar een paar kilometer verderop. Op een bankje bij de burg mijn water gedronken en 2 boterhammen gegeten. Op naar het volgend dorp.De wandeling ging verder langs het Aarkanaal, ook te danken aan de kanalenkoning Willem I die ook in dit deel van Nederland fanatiek bezig is geweest met aanleg van kanalen, droogmakerijen net als in het Noorden van Nederland. Nu liep ik op een breder fietspad dus dat was wat gemakkelijker met de fietsers, ipv de schapen, ganzen op iedere wandelingen op de fietspaden / grasdijken kwam ik vandaag koeien / paarden / zwanen en zelfs een loslopende stier tegen. Bij de stier heb ik wel snel gekeken oke niets roods aan en dicht bij het water blijven lopen dan kan ik in geval van nood het water in springen want zo'n held in de buurt van stieren ben ik nu ook weer niet. Gelukkig had de stier meer belangstelling voor het gras dan voor mij. Bij Nieuwveen konden wandelaars met een auto een uitstapje maken naar de Lourdesgrot van Noordeinde maar helaas ben ik geen wandelaar met auto op mijn rug en waar lag het Noordeinde, nergens geen bordje oid. Jammer want zeker op het Pelgrimspad was het wel mooi geweest om daar een kijkje te nemen. De rotsen die de pastoor had gebruikt had hij uit de Ardennen laten komen. Gelukkig kwam na Nieuwveen al snel een gelegenheid om koffie te drinken die wel open was, de Sfeerstal, waar ook een pluktuin bij was. Inmiddels was het al dik in de middag, de koffie was zeer welkom. Na dit rustkwartiertje doorgewandeld naar Papenveer over de Hoge Dijk, een grasdijk langs de ringvaart om zo hoog boven de polders te lopen naar Aarlanderveen. De polders zijn pas rond 1800 droog gemalen, deze binnenzee was ongeveer 5 meter diep. Nog steeds erg knap wat de mensen vroeger al voor elkaar kregen ongelovelijk. Bij Aarlanderveen moest ik wat omlopen ivm werkzaamheden aan  de kades maar gelukkikg wel goed uitgekomen bij de bushalte en nu wel wat geluk, dus bus kwam binnen 10 minuten. Dit geluk duurde niet lang want in Alphen mocht ik bijna half uur wachten op de trein naar Leiden en ook in Leiden kwartier wachten op de trein dus al met al bijna langer met bus / trein onderweg geweest dan met het wandelen zelf maar het was een lekkere wandeling, schitterend zacht weer en totaal geen last van minn spieren dus een topdagje. Op naar Reeuwijk :-)

1. Pia:
    5 oktober 2015
    Klinkt helemaal als een heerlijke wandeling! Mooi dat windstille weer! X
  2. Rene:
    8 oktober 2015
    Je blijft lekker stappen.Pieter, Pelgrims pad en als laten daarmee klaar bent kan je alijf ook nog het Pauzen pad als alternatief gaan lopen.
    Succes met de volgende etappe.