Amsterdam - Schiphol-Oost, Pelgrimspad I, etappe 1

22 september 2015 - Amstelveen, Nederland

Vandaag begonnen met het Pelgrimpad, ik start midden in Amsterdam hartstikke druk, veel toeristen en mn veel wietgeur , langs het station ging het langs Sint Nicolaaskerk, Zeedijk naar de Voorburgwal, het museum wat bij de schuilkerk hoort was helaas dicht dus richting Beurs gegaan. Al slingerent ging ik zo de de halve stad door, wat voor mij de hoogtepunt van de dag was het Begijnhof, wat een juweeltje in de binnenstad. Schitterende schuilkerk, mooie schilderijen, bijzondere gevelstenen. Het was jammer om deze plek te verlaten en het drukke Amsterdam in te gaan. Al snel kwam ik in het Vondelpark wat een rust voor mijn oren, weinig toeristen, lekker zonnetje het leek net een buitenlands park. Heel bijzonder park, het was in principe aangelegd voor de welgestelde burgers van Amsterdam in Engelse landschapsstijl rond 1864. Na het Vondelpark ging de wandeling langs de Schinkel, een brede vaart midden in Amsterdam naar de jachthaven. Een hele tijd naast een oude spoorlijntje gelopen, vlg een meneer waar ik even mee kletste een kolenlijntje waar zondags nog oud treintje rijdt, vlg boekje spoorlijntje naar Leiden, Alphen en Breukelen. Al snel kwam ik bij de Bosbaan, wat een bijzonder gezicht, zo'n lange brede roeibaan en al zo oud. Naast de Bosbaan lag het Amsterdamse Bos een park voor de gewone burgers van Amsterdam, in dit bos ligt ook het Dachaumonument, echter voor mij niet te vinden, een vriendelijke man bracht mij er naar toe. Vlg hem was het momument weggemoffeld in het bos, eerst zou het op Museumplein komen maar is in het bos belandt. Het bos was paar kilometer lang, veel speeltoestellen voor de kinderen, veel sportveldenheel anders dan het Vondelpark. Na een paar kilometer onder de A9 door en helaas toen begon de regen en niet zomaar regen hoosbui. Maar goed regenjas aan telefoon goed droog weggestopt toen kon ik er weer tegen. Als het goed was kwam ik via het bloesempark terecht bij een lange bamboeburg helaas afgesloten ivm mijn veiligheid en dus nergens bordjes hoe dan te lopen, dus maar gaan dwalen in de regen en via via weer bij het eindpunt van de afgesloten burg uitgekomen en van daar ging het naar de Poel, een oude veenplas. In mijn onschuld dacht ik zoiets als Delfse Hout, echt niet twee keer of meer groter dan de Delfse plaswater, schitterend om te zien maar met groot nadeel het was veengrond dus sop sop met al die regen. Inmiddels was ik bij Amstelveen aangeland en ging het Schinkelbos in, vlg de borden met Hooglanders echter te vies voor de koeien om zich te laten zien ☔️☔️. Op dit stuk heb ik geen foto's meer kunnen maken door de vele regen. Op het einde kwam ik uit bij Schiphol-Oost waar ik de bus kon nemen naar Schiphol en de trein naar Delft, waar een warme douche erg welkom was het stuk in Amsterdam zou ik nog wel en keer willen doen maar dan met minder toeristen en minder wietgeur