Valkenswaard - Heerde, Pelgrimspad deel II, etappe 4

20 februari 2016 - Heerde, Nederland

Na een week schitterend weer waren de voorspellingen voor vandaag niet zo goed, regen en onstuimig weer. Geaarzeld of ik zou gaan lopen mer het risico om zo nat te waren als de vorige keer of positief zou denken en dat ze het vaak mishebben met de voorspelling. Dus toch maar gegaan, korte etappe als het erg zou regenen was ik snel klaar . De trein weer genomen naar Venlo, heeft naar het zuiden goede overstapmogelijkheden dus vroeg mijn bed uit, thee gezet om mee te nemen en alles ingepakt. Lange regenjas aan, ben op alles voorbereid. Vanaf Eindhoven de bus genomen naar Varkenswaard en daar even goed gekeken of ik de goede kant op zou lopen. Ik zat gelijk op de route dus dat was boffen. Het eerste eind ging over een fietspad daarna een breed zandpad het bos in. Na een paar kilometer door een boerengehucht, paar boerderijen met verkooppony's en koeien, het Achtereind en weer het bos in. Op de kaart stonden allemaal heidevelden echter s winters is daar weinig v te zien, wel zie je regelmatig de bijbehorende vennen en drassige loopomgeving. Rond kwart voor tien was ik bij een café de Hut van Mie Peels ( dicht) dit was al van oudsher een pleisterplaats voor postkoetsen. Na een paar meter via viaduct de A2 weer, nog 98 km naar Maastricht en weer verders, nu het natuurgebied de Groote Heide in met vooral veel bomen, helaas was het gaan miezeren maar gelukkig telkens wat buien en het meeste droog. Het pad liep nu rechtstreeks naar Heeze, waar het station ligt. Heel de weg niet verkeerd gelopen en precies na het station sloeg ik linksaf ipv rechtsaf daarna was ik het spoor bijster. Heeze bestaat uit paar kernen die met elkaar vergroeid zijn, ik kwam uit in Rul en moest via Strabrecht naar dorpskern v Heeze zelf. Bij kasteelingang kwam ik weer op het pad, lekker koffie gedronken en de OV planner bekeken of ik door kon lopen met goede busverbinding of niet want dit was net te kort. De bus in Someren ging niet in het weekend dus helaas moest ik stoppen. Nog wat rondgelopen in het dorp waar ik in een oud winkeltje een schrijfdoos ontdekte bijna dezelfde als die v opa. Met eigenaar vd winkel tijdje staan praten over de schrijfdoos en inktpotjes die erin horen, deze doos had een schrijfblad wat opa's doos weer niet heeft maar mijn doos heeft houder voor pennen. Terug naar station, ik had gehoopt dat langs Nicasiuskapel zou komen, St Nicasius is een van de martelaren v Gorkum maar komt oorspronkelijk uit Heeze, iets voor de volgende keer. Om 12.45 terug in de trein, erg vroeg voor mijn doen een keertje voor donker thuis

1. Riny:
    21 februari 2016
    leuk de foto met de "ogendominee" nooit van gehoord!
  2. Trudy:
    13 maart 2016
    nee, ik ook niet. En ik was verbaasd dat aan te treffen bij een prostestante kerk.