Hardinxveld-Giessendam - Rijswijk, Pelgrimspad deel I, etappe 8

2 december 2015 - Rijswijk, Nederland

Het was toevallig en een dag vrij en geen regen dus weer op pad, helaas wat laat maar het zou moeten lukken. Het eerste stuk in Hardinxveld liep evenwijdig aan de spoorlijn dan rechts dan links na een kleine kilometer ging het over een grasdijk. Ik had verwacht veel drassige paden maar gelukkig viel dat mee. Na Boven-Hardinxveld ging het steeds meer richting Boven-Merwede over een hele lange Tiendweg, op een gegeven moment de dijk overgestoken en ging het pad het natuurgebied Avelingen in, tot mijn mijn grote verbazing kwam ik op een gegeven moment, vlakbij de rivier een lege shootmobiel tegen zonder dat ik een persoon erbij zag. Tot ik even verder keek en ergens in de verte een visser zag staan, raadsel opgelost.

Uit het natuurgebied, over de Schelluinse Brug een lange graskade op richting Gorkum, de Sint Janstoren was regelmatig al te zien. De graskade liep langs het Kanaal van Steenenhoek met veel openstaande hekken, altijd gemakkelijk en veel schapen die onverwachts uit het riet opdoken en mij geïrriteerd nakeken. In Gorkum even afgeweken van de route en de stad zelf ingegaan om wat te drinken en te kijken. Ik kwam tot ontdekking dat ik ws nog nooit in het oude centrum was geweest, bizar alleen maar het winkelcentrum in bovenwijk gezien , mooi oud centrum overal als je met je hoofd naar boven liep, mooie oude gevels nog veel bewaard gebleven gelukkig. Kleine binnenhaven met oude sluis, ik kreeg beetje gevoel van centrum Maassluis. Toen weer terug naar de route en rond oude vesting gelopen om zo naar de pont te gaan naar Woudrichem, blijft altijd leuk de pont, altijd te snel aan de overkant. Rond 16.00 was ik de Waal over, de pont naar Slot Loevestein vaarde niet meer na oktober helaas . Mijn oudoom had daar in de 1e wereldoorlog een tijd doorgebracht, de verhalen over witte zwachtels over de onderbenen, slecht slaapplekken kan ik mij nog goed herinneren dus had wel leuk geleken om even rond te kijken. in Woudrichem onder de Gevangenpoort door gewandeld, mijn liefde voor geschiedenis kwam helemaal weer tot leven bij het beelde van Jacoba van Beideren, de beelden van Floris en Sindala waren niet ver weg. Gelukkig heb ik nog steeds de video's . Na Woudrichem ging het over de dijk langs Afgedamde Maas naar Rijswijk, aan de linkerkant was een schitterende zonsondergang te zien, alsof de aarde in brand stond. Wel jammer dat het niet boven de rivier was, ik had door willen lopen naar Giessen maar omdat het nu snel donker werd toch maar de bushalte opgezocht. Na Amsteland, Rijnland, Krimperwaard, Alblasserwaard nu aangekomen in het Land van Altena. Na veel kerken in Amsterdam de schuilkerken boven de grote rivieren nu aangekomen in het katholieke zuiden. Zeker in Gorkum met de martelaren van Gorkum blijkt ook dat wij ook niet zachtzinnig zijn omgesprongen met andere geloven. Karel V was geen lieverdje maar helaas onder het gezag van Willem van Oranje zijn ook veel mensen vervolgd / vermoord om hun geloof.

1. Pia:
    5 december 2015
    Inspirerende wandeling lijkt me! ;-)