Aarlanderveen - Oud-Reeuwijk, Pelgrimspad deel I, etappe 4

11 oktober 2015 - Reeuwijk, Nederland

Deze morgen was ik vroeg op pad, koud maar schitterend weer. Het hoogtepad van de dag was al vroeg deze ochtend, het openbaar toilet op station Leiden, wat mooi, schoon en vriendelijk personeel nadeel zodra je de deur opendeed van toilet stond de medewerkster al klaar met poetsdoek, dweil ed ed maar tnt al die jaren top! Daar kan mening café / restaurant nog iets van leren. Maar goed ik ging dus om te wandelen , goede verbinding en samen met nog 2 pelgrimgangers ging ik op pad, soms liepen ze voor mij dan weer achter, afhankelijk van de bijscholing over mijn kennis van molens / waterbeheersing en foto's. Drie van de vier molens waren aan het draaien, tot mijn verbazing zag ik opeens dat de derde molen opeens stopte met draaien , stilstond en de andere kant op draaide. Na een paar minuten weer hetzelfde en verscheen de molenaar buiten. Hij was te snel weg op een praatje te maken over hoe en wat. Nu kan ik mij wel voorstellen  waarom mensen daar 's winters gaan schaatsen, open polders  breed water schitterend. Zo via de viergang naar de Oude Rijn gelopen en langs de Oude Rijn over het Jaagpad naar Zwammer dam, mijn rustpunt voor die dag. In Zwammerda, eerst schuilkerk bekeken, in tegenstelling tot de meeste schuilkerken was deze niet katholiek maar wel in het bezit van blokhut met grasmaaier en toilet. De deur stond uitnodigend open maar de verleiding voor kop koffie was groter maar helaas het café tegen over de kerk was dicht dus toch maar gebruik gemaakt van de blokhut. Apart dorpje hele wisselende huizenbouw en natuurlijk grote instelling van Ipse. Via Zwammerdam door de polder, over weilanden / grasdijken / fietspad en langs gewoon de weg naar Tempel, ook zo'n onbegrepen naam. Vandaag geen stieren of paarden maar alleen koeien en schapen in de wei. Via de ringdijk en allerlei hekjes die ik moest overklauteren ( vast aangelegd door mannen met zeer lange benen) richting Reeuwijk, mij  bekend van de Reeuwijkse Plassen dus stille hoop gehad op al wat meer kleine plassen maar helaas. Groen grasland / grasdijken / sloten dat was het uitzicht vandaag. Wel in de bus langs de plassen gekomen waar men volop aan het zeilen was dus duimen dat bij de volgende wandeling ook zulk mooi weer is maar het is nu echt herfst dus de mooie warme dagen zijn voorbij maar het zakt nu snel naar het zuiden. Amstelland achter de rug, nog 1 etappe Rijnland dan wordt het bekend terrein de Krimpenerwaard / Albasserwaard. Maar eerst op richting Gouda.

1. Rene:
    15 oktober 2015
    Je stapt lekker door Trudy, maar even het volgende.
    Albertien loopt met en vriendin het Pelgrimspad. Zij kwamen er toen aan het eind van de etappe achter dat veel van die hekjes gewoon open konden. Dus ook zij hebben er een etappe voor klimmers van gemaakt