Zuidlaren - Rolde, etappe 4

26 augustus 2015 - Rolde, Nederland

Ontbijten rond 8 uur bevalt prima, meestal kan ik dan rond 9 uur gaan wandelen. Het was prima weer en binnen 5 minuten liep ik het bos in, Vrij snel kwam ik op het terrein van Denneoord, een soort dorpje in het verleden gebouwd als krankzinnigengesticht, de watertoren en hoofdgebouw komen uit 1895, andere gebouwen begin 1900. Nu nog in gebruik voor psychiatrische hulpverlening. Daarna langs Westlaren en Zeegse maar van die dorpjes heb ik niets gezien alleen erlangs door de bossen gelopen. Ongeveer op de helft van de route kwam de de eerste hei tegen, schitterend vind ik die altijd, vlg mij zit het echt in mijn DNA, ben niet voor niets afkomstig van de Roekelse en Ginkelse heide , in Gasteren een mok koffie gedronken en daarna ging het over het over tweede deel van de hei, daar kwam ik toevallig de schaaphoedster met de schapen tegen. Aan het einde van de hei was ik al in Rolde, vanaf vier uur kon ik inchequen bij B&B en het was pas toen pas twee uur. Aan het begin van Rolde was het Land van Bartje, een gratis streekmuseum, met lokaaltje met diverse artikelen over Anne de Vries, een schoolgebouwtje, oudheidskamer met van alles en nog wat en van 1 voorwerp zoveel mogelijk verzameld, bv naaimachines niet 1 maar 10, strijkijzers ik denk wel 40 en ga zo maar door. Wat wel heel bijzonder was, was het zandtapijt, ik ken het wel van openluchtmuseum in Orvelte maar deze was ook heel mooi, niet te onderscheiden van echt tapijt.

Daarna groot rondte dorp gemaakt en de rest van de tijd doorgebracht met een kop koffie. De B&B ligt naast de molen dus uit mijn raam zie ik de molen met brandweer ernaast dus veilig in geval van blikseminslag. Ben aan het proberen de foto's te downloaden maar net ging het mis dus hopelijk kunnen jullie er nog van genieten vanavond. De laatste foto is mijn toetje van vanavond, vlg mij kom ik dikker terug dan ik weg ging

1. Riny:
    26 augustus 2015
    Leuk van die toevallige dingen, een schaapsherder, een schooltje, dat toetje.....
    Maar, hebben wij dan wel hetzelfde DNA??? Hei? Bos?
  2. Trudy:
    27 augustus 2015
    Bos hou ik ook niet zo van hoor maar die hei, ik voel mij daar helemaal op thuis. Geef mij maar een paar schaapjes, hondje wandelstok heerlijk ik ben daar de rest van mijn leven wel zoet . Er is uit onderzoek onder joden pas naar voren gekomen dat de trauma's uit tweede wereldoorlog ed DNA veranderingen gingen, persoonlijk denk ik ook dat het verleden van je voorouders verweven zit in je persoonlijk DNA ( dus nu ook bevestigt door het onderzoek) vandaar mijn opmerking DNA / Roekelse hei / Ginkelse hei. en bij Koen bv vlotte babbel van opa en koopmanschap van firma Vlothuizen. Veel leraren/ handwerken/ verpleging in de familie. Sommige dingen zijn te toevallig
  3. Pia:
    27 augustus 2015
    Klinkt helemaal zennnn!! lekker genieten van al dat moois hoor! inclusief toetje! Alles mag.
  4. Trudi:
    27 augustus 2015
    Leuk om je verslag zo mee te lezen( roept weer herinneringen op) en alle bekende plekjes op de foto's weer te zien. Veel wandelplezier voor de komende dagen.