Groningen - Zuidlaren, etappe 3

25 augustus 2015 - Zuidlaren, Nederland

Het was een rustige wandeldag, veel over onverharde zandpaden. Eerste deel ging langs noord-willemskanaal en Drentse A en aan de andere kant Hoornse Meer en Paterswolde meer, over het Nijveensterkolk een sluisje wanneer je er zomers met een boot door wilt €4,- moet betalen maar na 1 okt is het opeens €45,-- . Zo lopend kwam ik al snel in Haren waar ik koffie heb gedronken, er zou vlg buienalarm een bui komen echter het zonnetje was sterker.

Na Haren veranderde het landschap snel, het grindpad werd zandpaden ook voor de auto's was er geen asfalt meer. Nog wel veel veeteelt maar de bossen kwamen steeds meer in zicht. Vanaf Glimmen eigenlijk alleen maar door de bossen gelopen, nog geen heide te zien maar de zware akkerbouw gronden van Groningen is veranderd in zandgrond. De bossen zijn pas zo'n 100 jaar oud vaak zie je zeker na de regen van gisteren dat er veel veen ligt, je moet geen pas buiten het pad doen of je krijgt natte voeten. Ook langs een stuk moeras gekomen waar nog zeker 16 omgekomen verzetsmensen liggen die nog steeds niet zijn teruggevonden. Langs de Noordlarense Esch waar het eerste hunebed van de route ligt echter geen bordje gezien dus niet wezen kijken, later in Midlaren zag ik het bordje wel en natuurlijk op de foto gezet. Het zijn er 2 achter elkaar maar dat is niet goed te zien. Tussen mais- en aardappelvelden door naar Zuidlaren waar ik weer een lekkere kamer heb gekregen met drie wc's tot mijn beschrikking ( ben vannacht de enigste dame ), de douche zijn wel gemengd dus dat is delen met de mannen ( ik geloof 8 andere gasten). Daarna het dorp bekeken en drie beelden van Berend botje tegen gekomen.