Winsum - Groningen, etappe 2

24 augustus 2015 - Groningen, Nederland

Na een boeiend ontbijt ( discussies / gesprekken gehad over van alles en nog zoals zwarte piet / reanimatie / integratie / allochtonen / stempels drukken op kinderen) op pad gegaan, vlg buienradar zou het regenen tot 9 uur maar het was al droog toen ik op pad ging. Al snel ging het slingerend door de weilanden, topzwaar klimmen over hekken naar Garnwerd, ik liep over het oude kerkpad, langs boerderijen, schapen, pony's en boze poezen wat ik nu weer kwam doen in hun territorium.

In Garnwerd werd het al snel duidelijk dat ze genoten van een lang weekend alle cafe's / restaurant waren dicht, kerk was wel open dus daar maar even naar binnen gewandeld, schitterend orgel gebouwd ( ik dacht) 1807, niet altijd in gebruik want vorig de kerk stond klein orgeltje voor dgl gebruik. Ik moest toch wel naar wc dus maar in het restaurant Garnwerd aan de Zee ( welke zee) aangeklopt en gevraagd of ik mocht, gelukkig maar. In het dorp kwam ik de eerste medewandelaars van PP tegen, 2  vrouwen die ik tot Oostum regelmatig zag.

Vanuit Garnwerd over het betonnen fietspad langs het Reitdiep gewandeld naar Oostum, daar zag ik voor het eerst hoe hoog een wierde was, op de foto kwam het niet goed tot zijn recht dus deze heb ik niets geplaatst. 2 andere PP hadden de sleutel gehaald van het kerkje, daar even meegekletst en er waren twee dames in exacte dezelfde roze fietskleding die het PP op de sportfiets deden. Tweeling oké maar dames van de veertig in zwart broekje, knalroze shirt gaat mij iets te ver. Kerk bekeken was grotendeels leeg op 2 banken en wat stoeltjes na.     Paar keer het Reipdiep overgestoken sluisje hier, brug daar. Rond 12 uur wat gegeten en keek ik even op buienalarm en tot mijn grote schrik zag ik een grote piek staan rond twee uur, ojee daar had ik geen zin dus snel mijn spullen gepakt en weer op pad naar Groningen nog 7 km dat moest net lukken. Tot ik bij Paddepoelsterweg bedacht dat ik wel een kopietje naar Facebook kon zenden dan kunnen jullie zien welke bui ik had gekregen, tot mijn opluchting was het buienalarm van Den Hoorn . Via de universiteitenwijk Groningen binnengelopen, de route ging langs Noorderbegraafplaats daar even gestopt om wat rond te kijken, aparte begraafplaats heel grote Joodse gedeelte maar be grafstenen van gewone graven liggen allemaal tegen elkaar aan, bizar. Daarna richting Noorderpark maar hier was weinig te zien want er stonden over en nergens tentjes kraampjes van alles en alles natuurlijk dicht. Pas s avonds zou het tot leven komen. Langs Noorderhaven naar het station gelopen, wilde eigelijk nog synagoge bezoeken tuurlijk op maandag dicht, hele grote synagoge ontworpen door Kuypers. Rond kwart over twee klaar met wandelen, koffie gedronken en daarna terug de stad in om warm te eten bij V&D en contact op te nemen met B&B   Hoe laat ik kon komen echter na lang bellen werd de telefoon opgenomen,                 Niet huis deze nacht grr en daar zat ik in V&D zonder overnachting, drie andere adressen geprobeerd want het is toch goedkoop overnachting en ontbijt voor €19,50 maar ja dan moet er wel opgenomen worden. Het lukte niet dus maar snel iets geboekt via booming.com wel duurder maar onderdak en een goed bed ik zit nu in een hoekwoning, soort leerproject voor jongeren maar goed bed, wc en toilet moet wel gedeeld worden en morgenochtend ontbijt dat vond ik altijd een verwennerij . Net een gigantische regenbui en onweer gehad dus blij dat ik niet in een tentje op de hei zit maar lekker binnen.

1. Riny:
    25 augustus 2015
    Kuyper? De katholieke Kuyper een synagoge? Maar ik geloof wel dat je heel veel ziet? Gron ingen is toch echt mooi!
  2. Trudy:
    Het was de andere Kuypers --> tjeerd kuipers. sorry
    Tot 1905 zou de Joodse Gemeente er haar godsdienstoefeningen houden. Doordat de Joodse gemeenschap in de 19e eeuw ongeveer vervijfvoudigd was, werd besloten architect Tjeerd Kuipers een nieuwe synagoge te laten tekenen. Kuipers had al heel wat kerken ontworpen, waaronder de Zuiderkerk aan de Stationsstraat, maar synagoges waren hem vreemd. Hij moest voor z’n ontwerp terugvallen op zijn ruime kennis van de Europese bouwkunst.
  3. Trudy:
    25 augustus 2015
    Ik vind het jammer hoe Groningerstad in handen is gevallen van projectontwikkelaars, heel veel oude gebouwen zijn afgebroken of zo verbouwd dat je alleen de bovenkant ziet, ik hou niet zo van al dat moderne, dat museum vind ik qua bouw verschrikkelijk misschien dat ik het over 20 jaar kan waarderen maar nu niet