Pieterburen - Winsum, etappe 1

23 augustus 2015 - Obergum, Nederland

Vanmorgen al voor het ontbijt wat foto's gemaakt zodat ik na het ontbijt gelijk door kon wandelen. Het was een uitgebreid ontbijt, prima verzorgd en ik mocht ook wat boterhammen voor de lunch meenemen. Een aanrader om naar dit adres nog eens terug te gaan. Zo rond 9.15 op stap gegaan, tot mijn verbazing ligt de zeehondencrèche nergens aan het water ( in mijn verbeelding wel), tussen de akkers doorgeslingerd naar Eenrum. De boeren hebben al veel geoogst, bij Eenrum zag ik al uit de verte een hoge mooie molen dus besloten die op de kiek te zetten, bij het dorp ingaan boog het pad bij de molen weg dus de weg naar de molen genomen, naast de molen stond een pannenkoekenrestaurant genaamd Sarah en bij de molen een restaurant en oud ingericht winkeltje Abraham, in het restaurant was ook het mosterdmuseum gevestigd maar dit ging om 11 uur open, ik weet dus nog steeds niet waar Abraham de mosterd haalt . De molen was een zgn. Stellingmolen uit 1862 maar te groot toen ik erbij stond om op de foto te kregen en verderop in het dorp niet meer zichtbaar. Het pad opgezocht en verder gewandeld naar Mensingeweer, aan molens geen gebrek in het Groningse land ook hier weer een mooie molen, Hollands Welvaart uit 1833, het leuke van dit dorpje was het kerkje met grote grafstenen buiten, te versleten om ze op de foto te zetten om bijzonder om te zien. Langs de tekvaart Winsum - Ulrum (het Mensingeweersterloopdiep) gelopen tot aan het Wilsumerdiep. rond half een was ik in Winsum, lekker zonnetje, wel tegen wind. In dit dorp was mijn B&B voor komende nacht, ik had zoiets dan loop ik door tot Garnwerd, dat scheelt mij morgen weer een paar kilometer lopen, vlg de 9292app rijdt op belafspraak een busje, eerste nummer gebeld, u heeft het verkeerde nummer gebeld, wij zijn het vervoer in Drenthe, tweede nummer: doordeweeks en zaterdags voor Gromgingen en Drenthe kies een 1, voor Friesland kies een 2 helaas geen busje op zondag . Dus wat uurtjes doorgebracht op terras 1 daarna verkast naar terras 2 daar ook gelijk wat warm gegeten tot ik terecht kon in B&B, gedouched, koffie gezet en reis voor morgen bekeken. Later nog een stadswandeling liever gezegd dorpswandeling van "3 km"  gemaakt langs alle historische plekken van Winsum - Obergum, ik weet niet welk meetinstrument ze hebben gebruikt maar binnen een uur had ik het rondje gelopen. Bij de gouden karper nog roze biertje gedronken en weer terug naar B&B, hier nog steeds lekker weer terwijl het in het westen van Nederland het al regent.

1. Pia:
    23 augustus 2015
    Ik wandel met je mee! Weet precies waar je loopt. In Winsum woont mijn vriendin, al vanaf de kleuterschool en in Ulrum woonden mijn opa en oma. Ik heb er zelfs een half jaar op school gezeten voordat we definitief naar het westen verhuisden. Ben lid van de FB site old Olrom. ;-) Hier regen! Heerlijk afgekoeld en de tuin knort van plezier.
  2. Riny:
    23 augustus 2015
    Zo te lezen een mooie dag gehad, lekker gegeten en gedronken! Toen ik voor het eerst echt in Groningen kwam was ik eigenlijk verbaasd over hoe mooi het was....Mijn vertrouwen in 9292 is wel aan het wankelen moet ik zeggen!
  3. Trudy:
    24 augustus 2015
    Ik heb overnacht in een B&B in de Oosterstraat, eerst wat gedronken bij gouden karper maar daarna verhuist naar cafetaria aan het water, hele vriendelijke en gezellig bediening, toen ik later langs wandelde nog zwaaien, water aanbieden. Apart dorp
  4. Trudy:
    24 augustus 2015
    Ik heb vandaag in Garnwerd op informatieblad gekeken maar er reed eens in de twee uur een busje naar Winsum. Mijn ervaring met 9292 is eigenlijk altijd positief hoor, ik vertrouw er altijd wel op, meer dan op de mensen vd telefooncentrale erachter