Rolde - Schoonloo, etappe 5

27 augustus 2015 - Schoonloo, Nederland

na wederom een zeer verzorgd ontbijt rond 9.00 u op stap, dit keer zonder lunchpakketje dus toen ik langs de AH liep gelijk wat voor de lunch meegenomen. In het boekje stond al vermeld dat er onderweg geen café oid zou zijn dus een gewaarschuwd mens ......     Echter de kerk lagen nog 2 hunebedden, het blijft mij iedere keer verwonderen hoe knap deze mensen om zoiets te bedenken. De 2 hunnebedden zijn in 1872 voor 150 gulden aan het rijk verkocht, gelukkig maar anders waren ze verwerkt in een van de vele wegen in Drenthe met deze keien. Het pad zou over oude spoorlijn lopen maar aangezien ik in het 1e uur de man met hamer al tegen kwam weinig van gezien. Helaas  gelukkig ging het na het 1e uur beter maar het was niet mijn beste dag. Een heel stuk ging langs natuurreservaat Rebroek / Zondagsbroek / Westerlanden. In totaal zouden er in dat gebied zo'n 6000 runderen mn koeien met kalveren lopen, s zomers hier en s winters naar stal of natuurlijk naar de slacht. Dwars door een weiland heen met klimtoestelen over draden om een voorde te zien. Dus dat eerst hijsen om op het plankje te komen met lood in de benen en in de rugzak, nog een tree naar boven, over het draad, aan de andere kant weer twee naar benee, lichtelijk overdreven natuurlijk maar zo voelde ik het wel . Daarna begon de stille tocht door het bos, rij na rij perceel na perceel. Ik weet nu waarom ik het bos niets vind, niets te kijken niets te horen, geen vogeltje doodse stilte behalve als de telefoon met een whatappje of poes die dwars ligt . Na 11 km boom na boom gelukkig wat variatie te zien, het Meindersveen met wat hei met vlak daarna een groot heideveld dat maakte wel weer wat goed. Na een kilometer of 2 begon het licht te regenen maar de camping was al in zicht dus maar weinig last van gehad. Een korte wandeling vandaag dus het al om half twee dat ik met mijn voeten omhoog kon zitten en hopen dat het morgen beter zou gaan. Er was alleen WiFi bij kantine buiten dus vandaar dit late verslag. Een goedmakertje was wel de mooie zonsondergang