Ommen-Hellendoorn, etappe 10

6 september 2015 - Hellendoorn, Nederland

ik was zaterdags al naar Ommen toegegaan ivm de afstand, zondags zou iemand met mij meewandelen en gezien de tijd en het feit dat er zondags geen busvervoer was terug naar Ommen, mocht ik de auto van Riny lenen .

Ik sliep in een Bakhuisje, klein maar fijn gelukkig hoefde ik s nachts niet naar de wc want die was in de boerderij evenals de douche en het ontbijt. Na het ontbijt kwam mijn wandelmaatje, dus auto's op de goede plekken neergezet ( Hellendoorn, midden in het dorp bij eindpunt wandeling dus dat was makkelijk) en Ommen. In Ommen zelf was het even zoeken want het boekje had twee straatnamen verwisseld maar daarna ging het prima, eerst naar de Besthmenerberg, uitzichtpunt niet beklommen maar verder gewandeld, overal bloeiende hei, hardlopers, wielrenners maar in tegenstelling tot het westen erg beleefd. Na de Besthemenerberg ging het bergop naar de Archemerberg, we lopen over de rug van de Sallandseheuvelrug dat zag je daar erg goed, schitterend en ver uitzicht. Daarna het bos in op weg naar de lemelerberg, langs de dikke steen, in het spoor van de leeuw. Ik had geen idee waar dat op sloeg maar overal was die route uitgezet . Vlakbij de Lemelerberg begon het wat te miezeren dus gelijk maar gelegenheid benut om koffie te drinken, inmiddels kan ik geen appelgebak maar zien, bijna in alle café's was er koffie met appelgebak. Toen het droog was, weer verder op pad naar Hellendoorn. Einde bos en heide maar weer veeteelt en maisvelden. Daar geniet ik ook van, op een gegeven moment een grote rustbank, wegwijzer en gedenkteken in een bosje, bleek het middelpunt van Overijssel te zijn. Al snel kwam daarna Hof van Salland, Hellendoorn ja en dan ga je de mist in om te denken dat je er bijna bent niet dus. Nog een kilometer of 5 te gaan. Al snel ging het weer het bos in, langs camping Eelerberg waar ik die nacht zou slapen, naar Hellendoorn. Vlak bij Hellendoorn werd het steeds drukker met auto's en parkeerplekken in de maisvelden, dus gevraagd wat er aan de hand was Strongmanrace, werd er gehouden. Er kwamen duizenden bezoekers, overal zag ik dranghekken komen en in mijn hoofd de bergen want Riny's auto stond midden in het dorp wat afgezet was, hoe moest ik die auto daar uit krijgen met al die bezoekers en wedstrijdmensen . Gelukkig was de race nog niet begonnen toen we in het dorp zelf aankwamen, dus snel de auto gepakt, onder het roodwitte lint door, hek werd geopend door verkeersregelaar en wegwezen voordat de race los zou barsten. Terug naar Ommen naar de andere auto, wandelmaatje weer terug naar het westen en ik naar de camping. Ik sliep in een trekkershut dus alles geïnstalleerd, op de camping was alles dicht dus toch maar naar het dorp om wat te eten. Vlg mij sliep ik alleen op de camping, geen andere gast gezien. Maar wel lekker rustig zo.

1. Pia:
    13 september 2015
    Prachtig gebied daar en je loopt daar echt "hoog" we wandelen daar graag en tja, die leeuw! Zijn we ook nog niet helemaal achter!