De weg naar Pontassieve

21 mei 2019 - Pontassieve, Italië

We waren vroeg wakker dus voor het ontbijt waren de koffers al ingepakt en afgegeven bij de receptie. Rond 8.00 begonnen we met lopen, prompt dat we natuurlijk moesten zoeken en zoeken want wat wij als voorkant van de kerk zagen was dat ook werkelijk de voorkant? Nee dus maar het duurde even voordat we daar achter waren. Door het dwalen van gisteren wisten we wel waar het volgende punt lag, het Palazzolo Medici Riccardo. Dus al met al viel het mee. De eerste km gingen door Florence, niet altijd de mooiste gebieden maar voor mij altijd leuk om te kijken. De route was erg goed beschreven, ik ben niet 1 keer verkeerd gelopen, soms wat getwijfeld maar niet verkeerd lopen is voor mij uitzonderlijk. Na Florence  ging de route naar Settignano, het eerste kwartier had het wat gemiezerd in Florence inmiddels waren de jassen, vesten uit en soms kwam het luie zweet er al uit. Het jammere is altijd wat je naar beneden gaat moet je meestal ook weer klimmen en dat kost zweet. Wel schitterende uitzichten als beloning. S morgens was er nog veel bewolking wat voor de foto's erg jammer was.

In Settignano was het koffie tijd, bij de kerk geprobeerd een stempel te krijgen  welke niet aanwezig was, dus bij de buren naar binnen ws soort medische post want er stond een soort brancard op wielen uit 1908 in de hal met een pop erin als voorbeeld. De mw gaf een stempel maar waarom weet ze nog steeds niet. De koffiedrink is niet te vergelijken met Nederland soms de helft goedkoper. Na Settignano ging het tussen olijfboomgaarden  naar boven via smalle wegen en tunneltjes waar gelukkig veel werd getoeterd zodat je wist dat er een auto aankwam. De route ging via Terenzano naar Compiobbi waar we zouden lunchen, daarvoor werd mn Janneke getracteerd op een regenbui maar de lunch maakte veel goed. Het smaakte allemaal prima.

Compiobbi werd al snel achter ons gelaten en via kleine wegen en langs de Arno kwamen we in Sieci, daar bij de kerk op een bankje eierkoek /yoghurt en water gegeten / gedronken voordat we de laatste 6 km gingen lopen. Na de olijfboomgaarden kwamen nu de wijngaarden en ook gebieden waar truffels werden gevonden, overal bordjes dat er streng werd gecontroleerd dat er geen overtredingen werden gedaan. Qua wegen was het nu vooral bergje op, gelukkig is dat iets waar ik geen problemen mee heb dus genieten van de omgeving en van de heerlijke zon. Van mij mogen deze temperaturen altijd wel blijven, zo tussen 18 - 20 gr. Via haarspeldbochten werd op een gegeven moment de daling ingezet naar Pontassieve, waar we deze nacht zouden slapen. Aan het begin vh dorp lag een grote begraafplaats zowel links als rechts van de weg. Veel nieuwbouwhuizen en pas op het einde het oude centrum met poort en een centraal plein met kerk / gemeentehuis en café waar ik met een ijskoude cola op Janneke wachtte.

Janneke genoot eerst van een glas bier voordat we naar onze B&B van deze nacht gingen, we kregen een kamer met stijl uit 70e jaren veel oranje oa deur / plafond / kussens en stoelen maar alles was  netjes en schoon. S avonds in een kleine pizzeria gegeten, wat in Italië nog heel gewoon is, is in Nederland allang verboden zoals roken in de zaak. Maar de pizza smaakte heerlijk en daarna was het vroeg naar bed want vlg de beschrijving zouden we 21,6 km gelopen hebben maar de stappentellers gaven beduidend meer aan eerder richting 28/29 km. 570 m klimmen en 510m dalen. Er stond 5 uur en 30 min voor maar dat ging toch wel naar de 8 a 9 uur lopen. Ach een goede traing voor de spieren.