De weg naar Pieve Santo Stefano

26 mei 2019 - Pieve Santo Stefano, Italië

Na een redelijke nacht en vroeg ontbijt ons in de regenkleding gehesen, het zou de eerste uren blijven regenen. Vandaag liep Janneke ook de route dus we gingen samen op pad, de paden zijn hier goed genummerd dus de weg naar het klooster was pad nr 50, onderweg de kapel tegen gekomen waar Franciscus in de zomer van 1224 de stigma ontving. De route ging over oude grote stenen en langs met mos bekleedde muur. Achter deze muur zou de kloostertuin / moestuin / geneeskrachtige planten bevinden maar daar heb ik niets van gezien. Boven bij het klooster aangekomen snel door de doorgang om wat foto's te maken en daarna verder met de route. Ik had gehoopt om langs de begraafplaats te komen maar dat was niet het geval. Na het Santuario ging het pad over de Sentiero Frassatie, de oude weg  op weg naar het Croce della calla, in het begin ging het pad steil omhoog over leisteen wat niet prettig was met de regen daarna was het wat wisselend qua helling, veel liepen we over de bergkam, inmiddels had ik gezelschap kregen van Jos en Ruud met wie ik de rest vd dag bleef oplopen. Het hoogste punt was op de Monte Calvano 1254 meter waar een klein kruis stond op een grasvlakte, Naast regen zag je nu de mist op komen zetten, waar we eerst nog in de verte kijken wer het een steeds kleiner landschap. We liepen langs en over weides, dat was prima te lopen maar later werden het baggerpaden waar het soms zoeken was van hoe blijf ik uit de modder. Na een paar km door het bos kwamen we op de Monte della medina, 1181 m, iedere keer denk je nu ben ik op het hoogste punt en dan na een bocht ga je wederom stijgen.vanaf de Monte della medina begon de afdeling naar Pieve Santo Stefano km dalen maar de paden werden steeds beter begaanbaar. In het dorp zagen we al snel het hotel, op naar de koffie en douchen.

na het douchen zijn Janneke en ik nog even het dorp in gelopen, weinig oude gebouwen door de gevechten in de 2e WO, stempel gehaald in het museum en daar door een jonge man uitleg gekregen over een plakkaat wat daar hing. De kunstenaar was een neef van degene die in de kloosterbaseliek alle kunstwerken heeft gemaakt. Van daaruit door gewandeld en bij de supermarkt wat eten voor morgen gekocht omdat we onderweg geen winkels oid tegenkomen.

1. Pia:
    26 mei 2019
    Mooie tocht maar zo jammer van die regen! Hier zit ik te hopen op die nattigheid! ZO droog!!
  2. Trudy:
    26 mei 2019
    Tot begin van de week alleen maar regen hier, dus de dagen met zonneschijn waren meegenomen. Morgen weer regen ws