Venlo - Swalmen, Pieterpad deel 2, etappe 9

10 februari 2016 - Swalmen, Nederland

Heerlijk geslapen ondanks het carnaval vroeg aan het ontbijt om weer vroeg te gaan wandelen. Mijn schoenen waren ondanks de verwarming nog niet droog dus met de föhn de rest gedroogd. Het voordeel van een hotel is dat het ontbijtbuffet altijd erg uitgebreid is . Op het nippertje stond ik bij de bushalte zodat ik rond half tien kon gaan lopen, de bus kwam, zag mij zwaaide en reed door. Grrr ik rennend achter die bus bus met grote rugzak op mijn rug haha excuus van chauffeur daar is geen halte en het is te smal op te stoppen. Mij is nog steeds een raadsel waarom aan de overkant wel een halte was en ik de avond daarvoor daar was uitgestapt. In Venlo geprobeerd het laatste stukje van de dag tevoren te lopen echter na twee straten zag ik weer geen aanduidingen meer dus het lag gelukkig niet helemaal aan de moeheid maar gewoon aan Venlo. De café's werden al schoongekrabd van alle verf over te orde vd dag. Direct buiten Venlo liep ik zo het bos en de heuvels begonnen alweer, een nieuwe routewijziging gelukkig dit keer ook voor dummie's zelfs ik ben niet verkeerd gelopen . Op naar Tegelen waar vroeger veel steenfabrieken hadden gestaan en er zouden veel groeves zijn, door de routewijziging ivm A74 langs Tegelen gelopen maar wel gekomen langs een groot Trappistenklooster met bierbrouwerij. Zoals zo vaak met mijn wandelingen gesloten! De route ging weer het bos in, nu liep ik regelmatig tegen de Duitse grens aan of in Duitsland, langs grenscafe Maalbekerhohe (gesloten) langs de Steilrand, het pad was Duits de helling Nederlandsgrondgebied. En verderop was het bosgebied Duits en de akkers en weilanden Nederlands. Vlak voor een echte grensovergang kwam ik een echtpaar tegen van dik in de zeventig, wat pratend met elkaar en de vrouw kon zich toch niet bedwingen en stapte op mij op met de vraag hoever ik wandelde. Ik zag er ook niet uit, gekleed als een smurf grote felblauwe regenjas met grote rugzak ook bedekt met felblauwe regenhoes zoals ik inderdaad op weg was naar Spanje helaas de wandeling ging naar. Swalmen, o dat viel mevrouw toch wel tegen dat was een klein stukje, hoopvol vroeg ze toen waar ik vandaan kwam Venlo hm ook niet zo ver haha ik was gelijk gedaald in hun achting. Bij de Witte Stein, een officiële grensovergang koffie met heerlijke rijstevlaai genomen, ze waren net open en nog aan het opruimen maar dat mocht de pret niet drukken, de zo'n kwam door dus mijn regenkleding opgeborgen. Op naar de laatste 10 km voor die dag. Over de Prinsendijk, deel v e oude Romeinse weg van Xanten naar Heerlen, kwam in de tijd v Karel de Grote al voor in de boeken als Keizer Karelsweg, regelmatig het bos in (Duits) met aardig wat heuvels voor mijn begrippen. In het Brachter Wald liep ik nu, door het Diergardtscher Wald met kleine stukjes v Meerlebroek, natuurgebied ter compensatie v A73 met waterplassen / kwelwater uit het hoogterras. Vanuit Diergardtscher Wald kwam ik in het industrieterrein v Swalmen terecht en vandaar uit de weg naar het station gezocht, 1 X de weg gevraagd aan een fietsen, ik in het Nederlands hij in het Duits maar gelukt, met een omweg op tijd gearriveerd. Keurig op tijd om nog met korting te reizen. Weinig regen gehad gelukkig, soms een zonnetje met regen al met al heerlijk wandeldagje

1. Rene:
    20 februari 2016
    Alaaf, alaaf. Ik merk aan je verhalen dat je er helemaal klaar voor bent. Volgend jaar verkleed als banaan naar het CARNAVAL . Dat wij dit nog mogen meemaken van onze nuchtere westerling.
    In tegenstelling tot de oudjes in je verhaal heb ik diep respect voor je wandelaventuren.
    Op naar het volgende verhaal.
  2. Riny:
    20 februari 2016
    je kunt slechter gaan dan als smurf. zeker geen selfie gemaakt? loopse op een dag sta je wel in Santiago gr
  3. Pia:
    24 februari 2016
    Chapeau Tru! Ik was al dat gewandel al lang zat geweest! :-) blijft leuk je verhalen te lezen.
  4. Trudy:
    13 maart 2016
    Haha Rene, echt niet. maar ik merk wel dat het carnaval daar heel anders beleeft wordt dan boven de rivieren. Ik zal eerder gaan als KIP.
    Riny: op mijn iphone zit geen zelfontspanner, ik had in het verleden wel zo'n stick gekocht maar bij het uitproberen bleek het geen meerwaarde te hebben omdat er geen zelfontspanner op zit.
    Pia: het is zo verslavend aan het worden, ook gewoon erg interessant om te doen. Ik weet inmiddels wat halfvasten is haha maar zo leuk die kleine dorpjes, heidevelden. Ach dat ik moe word ervan maak niet uit, na een nacht slapen is dat weer over. ;-)
  5. Trudy:
    13 maart 2016
    Rene: hoe ver is inmiddels je vrouw en haar vriendin gevorderd?? Toch ook al in het zuiden?