Appelscha - Veenhuizen, Fochteloërveen en Veenhuizen

29 augustus 2017 - Veenhuizen, Nederland

Vandaag stond Veenhuizen op het programma, iets waar ik mij al maanden op had verheugd. 3 familieleden hadden daar gewoond, 1 als kolonist en 2 als verpleegden (dus eigenlijk gewoon opgesloten in de gevangenis) en het had iets magisch voor mij, een kolonie die al zolang geleden was opgericht en nog bestond en achteraf viel het tegen helaas. Eerst wandelen er naar toe want om er te komen moet er wel iets gedaan worden. In Appelscha langs het kanaal kwam ik eerst langs een oude "nor"die gerestaureerd was zodat je kon zien hoe vroeger in de kleine dorpen de mensen gevangen werden gezet, het kanaal overgestoken en richting Ravenswoud gelopen. Net buiten Appelscha was een monument voor 3 mannen die door de Duitsers vermoord waren en eigenlijk niets kwaad hadden gedaan, alleen omdat de boeren een melkstaking hielden. 3 kostbare levens vernietigd. Na Ravemswoud ging het echt het Veengebied in, het Fochteloërveen, veel drassige grond en veel heide er zou ook een kolonie kraanvogels moeten zitten deze heb ik nergens gezien. Het was vreemd om over het veen te lopen, het is zo zacht en verend onder je voeten. Grote stukken veen waarbij je eigenlijk niet kan voorstellen dat het allemaal veroorzaakt is door mensenwerk. Na het veengedeelte de laatste bossen in richting Veenhuizen, via de Esweg richting Meidoornlaan. De meidoornlaan loopt dwars door het gevangenisgebied heen, eerst wat huizen voor lager personeel goed opgeknapt en nu bewoond door particulieren dan de gevangenis Esserheem, officieel 2e gesticht zo oud is deze gevangenis al en nog steeds in gebruik als gevangenis, met moderne hekken en camera's overal en nergens. Verder gelopen kwam ik bij het Gevangenismuseum. Voor de ingang klok  met mand erbij, als de arbeiders vroeger van het land af mochten komen werd de mand gehesen.

In het gevangenismuseum kon ik gratis naar binnen dankzij museumkaar echter om een ander gedeelte te bezoeken Het Rode Dak moest ik wel een kaartje kopen, dat maar gedaan, ik dacht leuk iets heel leerzaams maar kreeg een rondleiding in oud leegstaand gevangenisgebouw waar de zware misdadigers een paar dagen opgesloten worden als ze niet wilde luisteren. Ook wordt deze locatie veel gebruikt voor tv opnames. daarna het gevangenismuseum zelf in gegaan en helaas maar een heel klein gedeelte voor oorspronkelijke opzet van Veenhuizen, de kolonie en de ontginning van het gebied maar veel over het gevangeniswezen, de bouw van gevangenissen zoals oorsprong van koepelgevangenissen wat gevangenen mogen ervaren. Koffie gedronken in het restaurant en daarna weer verder gewandeld naar begraafplaatsen, er was zowel een Joodse begraafplaats als algemene begraafplaats. Eerst op zoek naar de Joodse begraafplaats, vlg het kaartje lag deze het dichtste bij. Voor mij niet te vinden natuurlijk dus maar de weg gevraagd aan een voorbijkomende boer maar ik zat op de goede weg, Hij keek wel raar toen ik de weg vroeg en later kon ik dat mij wel voorstellen. De begraafplaats is erg verwaarloosd en heeft maar 1 grafzerk, de vrouw van de slager ligt er begraven. daarna op weg naar de algemene begraafplaats, het eerste gedeelte links voor lag vol met stenen en veel stenen met ijzeren omheiningen met blikken erop. In zo'n blik lag een grafkrans, 1 veld links achter was voor de overleden mensen met prostestante achtergrond, paar kruizen en verder gras, 1 stuk veld rechts achter was voor room-katholieke niet gewijde grond, 1 stuk veld rechts achter voor rooms-katholieke gewijde grond. Stuk rechts voor ws ook mensen begraven maar daar stond niets aangegeven. De begraafplaats lag zeker een paar kilometer vanaf de plek waar de mensen vroeger woonden wat een eind hebben ze dan moeten lopen, ze hadden ook een herbruikbare doodskist, de mensen werden vervoerd in kist en op begraafplaats zonder kist begraven.

Na de begraafplaats terug gelopen naar de bushalte, langs oud kerkje v begin 19e eeuw met oude urinoirs die in de rest van Nederland al bij grof vuil liggen en oud bushokje. Ook hier vandaan ging er eens in het uur een bus, wat zijn we dan verwend in het westen