Groesbeek - Gennep, Pieterpad deel II, etappe 5

27 augustus 2016 - Gennep, Nederland

Na een matige bedrust (warm en nog omschakelen van nachtdienst) en laat ontbijt ( weekend in Nederland geen ontbijt voor 8uur) zo rond 9 uur op pad voor de volgende etappe, mijn slaapplek lag beneden in het dorp dus het ging gelijk heuveltje op voordat ik Groesbeek uit was, de bossen in. Dat was wel lekker want ondanks het vroege tijdstip was het warm benauwd weer, prompt in het bos verkeerd gelopen maar tegenwoordig als ik na twee splitsingen geen teken zie, draai ik om want voor 99% is het zeker dat ik verkeerd ben gelopen. Na het stuk bos ging het langs de velden van verwaarloosde aspergeaanplant, zo zonde als je die velden er bij ziet liggen. Na de akkers ging het weer het bos in, soms met schitterende dalen gevorm in de laatste ijstijd, langs het pad zwerfkeien uit Zweden / zuid-Duitsland wat een kracht had het ijs om zoveel stenen mee te nemen en eigenlijk ook verwoestingen aan te richten.

Het werd moed verzamelen om de Kiekberg op te gaan, nu snap ik waarom mensen liever in het zuiden starten met het Pieterpad dan in het noorden. Het geeft voldoening als ik boven ben maar pff wat een idiote hobby heb ik weer uitgekozen. De Kiekberg ging over in St. jansberg deze was gelukkig maar dalen dan stijgen en onderweg veel informatie te lezen over het landgoed St Jansberg, de ijskelder / moestuinen / vijvers en het kopje koffie kwam in zicht op de kaart dat is altijd wel een beloning op zich. Na de koffie ging het pad over de grensweg, de oude grens tussen Duitsland en Nederland met Reichswald van Duitsland li en moerasvelden van Nederland re., nog een paar jaar dan staat hier een groot windmolenpark boven de bomen als de plannen door gaan. Na een paar kilometer boog het pad naar rechts en ging het bijna in een rechte lijn naar Gennep, aangezien dat ik weer richting huis moest, snel een bushalte opgezocht richting Nijmegen en vandaar de trein naar Delft. Al met al 2 mooie pittige wandeldagen. Nu 1 dag thuis dan ga ik starten in Vorden de officiële start van deel 2.