NS Alpen a/d Rijn - NS Woerden, Groene Hartpad (De Venen)

25 mei 2016 - Woerden, Nederland

Het was vroeg toen ik op pad ging, om half acht wandelde ik al in Alpen rond, over de Gouwe en daarna het jaagpad langs de Oude Rijn op. Een aantal vissers hadden zich al geïnstalleerd, lange hengels om er over te stappen gelukkig niet breed dus dat ging nog net op de vroege morgen. Al snel ging het over in een graspad, Kerkvaartpad daar werd mijn broek en schoenen drijfnat, niet van de regen maar van het lange natte gras brr.richting Aarlanderveen met zijn molenviergang. Met het pelgrimspad had ik van de andere kant af gelopen, blijft bijzonder om zoveel meter onder NAP te wandelen als je erover nadenkt, bij Aarlanderveen is het -5.6 NAP.

De echte molenviergang liep ik dit keer niet, via Achtermiddenweg ging het naar Zuidhoek bij de de Nieuwkoopse Plassen, net als de Reeuwijkse Plassen indrukwekkend. Wat zal het daar kunnen spoken bij storm, nu was het genieten, een zonnetje en soms wat spetters maar daar kan ik wel tegen. Bij Zuideinde met het zicht op de plassen een kop koffie gedronken en daarna ging het over het oude tolpad dwars door de plassen naar Meije, dit pad liep er al in de 16e eeuw haast niet voor te stellen. De watertoren stak spierwit overal  boven uit, in het dorpje Meije moest ik de weg volgen langs het riviertje de Meije dwars door diverse natuurreservaten met bloeiende Veenpluis wat apart om dit te zien bloeien en zo jammer dat ik niet dichter bij kon komen om het goed te zien. Het gaf de weilanden een hele aparte gloed, dit stuk van de tocht was ondanks de miezerregen zo mooi, helaas was het bij Slikkendam uit met de pret, het werd weer de gewone polder met zijn koeien en grasdijken, kilometers lang jaagpad langs de Grecht richting Woerden. Tot bij Woerden bleef ik dit pad volgen, Woerden zelf was veel ouder dan ik dacht, ik kende Woerden alleen eigenlijk van de verkeersborden nooit in de plaats zelf geweest, het is een oud vestingsstadje  met veel nieuwbouw maar leuke oude kern. Daar wat gedronken en het station opgezocht voor de terugreis, het is altijd: red ik het wel of niet de terugreis met korting ook nu net 5 minuten spelling maar ik had de korting.

1. Pia:
    18 juni 2016
    Prachtig deze route! En ja, mooi he Woerden! Beetje een vergeten stadje. Wij hebben er ooit naar een huis gekeken.