Berkel - Delft, Groene Hartpad ( Delfland)

11 april 2016 - Delft, Nederland

's morgens met de bus naar Berkel, vlg collega kon het niet mis gaan, ik zou vanuit de bus zo op de route zitten alleen was hij vergeten bij te zeggen dat het ong 2 kilometer lopen was. Via industrieterrein Berkel ging de route naar de Zweth, wat is er ongelofelijk veel bijgebouwd afgelopen 25 jaar. waar ik vroeger door de polder fietste naar de speeltuin zijn nu grote woonwijken en industrieterrein gekomen. Pas bij de molenkade begon de polder weer in zicht te komen. Bij de Ackerdijkse Plassen liepen de eerste koeien weer buiten, de mooie blaarkoppen nog jong spul. Het voetpad liep langs de Zweth, onder de A13 door en zo kon ik voordat ik doorwandelen Guus nog even medicijnen, slobber en een knuffel geven. Na stal ging het richting Kandelaar brug, de Delfse Schie oversteken en over de dijk richting Schiedam. Ter hoogte van de keerkring afslaan richting Abtswoude,langs de Poldervaart. Aan het einde de spoorbrug onderdoor richting Kethel, alleen de dorpskerk en de grote wei rondom heen laat nog iets zien van vroeger voor de rest is ook dit dorp opgegaan in Schiedam, Kethel / Schiedam doorkruist (leuke route voor de kinderen hebben ze hier uitgezet) naar Woudweg, waar het woud ver te zoeken is want hier grenst het gebied Midden-Delfland aan dus veel gras / riet / slootjes en nog wat boerenbedrijven., via Woudweg naar Holyweg dus Vlaardingen in zicht. Ondertussen was ik ook over de A4 gewandeld, die hier verdiept loopt en bijna de tunnel in gaat. Nog steeds vind ik jammer van het gebied maar door de verdieping hoorde ik weinig van vrachtwagens en auto's dat was een feit.

Net na A4 op een bank even wat gedronken daarna verder naar de Vlaardingsevaart, het oude jaagpad langs het water. Inmiddels was de zon goed doorgekomen dus dat was genieten, zon water en een windje wat wil een mens nog meer. Langs de golfbaan / vlietlanden waar in de verte wat zeilboten bezig waren en zowaar ondanks dat het maandag was, was de uitspanning bij de vaart open en lagen de roeibootjes / kano's en fluisterboten klaar voor het seizoen. Met uitzicht over de vlietlanden buiten op terras koffie gedronken en op voor de laatste helft van de route. Langs wat boerderijen van Zouteveen en het rechthuis wat nu een B&B geworden is en zo naar Schipluiden. Waar ik in het verleden met de fiets overging naar de Duifpolder in een roeibootje was nu een voetveer geworden, zelfbediening. In Schipluiden ging de route bij de Trambrug het dorp in maar ik ging rechtdoor naar Korpershoek, de molen en het bejaardenhuis. Zo aan de andere kant van de dorpsstraat Schipluiden doorgewandeld en via Tramkade terug naar Den Hoorn ipv de officiële route via Kerkpolder. Thuis wat gedronken en Donna opgehaald, daarna naar Delft voor wat boodschappen en bij stadskoffiehuis pannenkoek gegeten. Die ging zo snel naar binnen dat er niet gevraagd werd of het smaakte maar ik kreeg de opmerking dat het wel smaakte en dat deed het zeker. Zeker het laatste gedeelte een mooie tocht, omgeving Berkel viel tegen.

1. Riny:
    16 april 2016
    weer even genieten van de echt Hollandse foto's!
  2. Pia:
    17 april 2016
    Ha, bekende route! Leuke foto's ook! Wij wandelen en fietsen er veel en graag.
    En Berkel is afschuwelijk groot geworden. ZO jammer, net ypenburg of een ander soort nieuwbouwwijk waar er 20 van in een dozijn gaan. Gelukkig is er nog genoeg moois over.
    Leuke tocht zo even met Guussebuus als pauzestop!!! :-)))