Lorrie

19 april 2018 - Nieuw Balinge, Nederland

Het railkarretje komt uit Duitsland. "Daar doen ze nog aan turfsteken", weet Wielink. Dit wagentje mag met pensioen en wordt een kunstwerk in Nieuw Balinge. "Het was flink zoeken, maar we zijn er hartstikke bliede mee", zegt Wielink opgetogen.
Het plaatsje Nieuw Balinge is nog betrekkelijk jong, de eerste bewoners trokken omstreeks 1860 naar het turfdorp. Wielink: "Om turf af te graven. De werkers woonden in plaggenhutten." Inmiddels staan er huizen en wonen zo’n achthonderd mensen in Nieuw Balinge. "Maar de jeugd kent de ontstaansgeschiedenis van dit dorp niet", zegt Wielink. Daarom besloot Plaatselijk Belang een kunstwerk of monument te plaatsen in het dorp, met als doel de jeugd van het dorp iets over de geschiedenis te leren.
"De oudere jeugd, dat zijn de zestigplussers, weten nog precies hoe het turfsteken ging. Ik ben geboren en getogen in Nieuw Balinge en ziemijn vader nog turfsteken, prachtig", zegt de 62-jarige Wielink. "Die nostalgie brengen wij graag over op de jeugd."
Al snel werd besloten dat het kustwerk een lorrie moest zijn. In deze karretjes werd vroeger turf verplaatst en is dus karakteristiek voor het dorp Nieuw Balinge eind 19de eeuw. "We vonden via via iemand in Duitsland die een wagentje te koop had. Hij kostte 1500 euro. Normaal zijn we pingelaars, maar dit vonden we een mooie prijs."
Naast de lorrie werd ook een stuk rails op de kop getikt. Hoewel de spullen nu nog in een loods van de gemeente Midden-Drenthe liggen, is er al een plekje uitgezocht. Wielink: "Midden door Nieuw Balinge loopt de grens van zand en veen, hier komt het kunstwerk."

Lorrie

Deze foto werd gemaakt op 19 april 2018 in Nieuw Balinge, Nederland met een Nikon Coolpix A300.