De Braak - Zuidlaren, Drentsche Aa

4 september 2017 - Zuidlaren, Nederland

Vroeg aan het ontbijt, iets luxer dan in het hotel in Assen maar het smaakte lekker. De koffie was super lekker, het zonnetje scheen en iets mistig. Vlug op pad en verder met waar ik gister gebleven was, gister leek het een lang stuk en gelukkig vandaag gevoelsmatig een stuk korter. Veel mensen die ik tegenkwam gingen naar hun werk en of snel de hond aan het uitlaten. Op de akkers waren er veel bloeiende dalia's te zien in diep rode kleuren, een boer vertelde mij dat ze niet voor de verkoop waren maar voor het bloemencorso. Vanaf doorgaande weg ging het naar landgoed De Braak, tegenwoordig in beheer van natuurmonumenten zodat het goed onderhouden en hersteld wordt zo ook een 250 jaar oude doolhof van heesters, waterpartijen. Na De Braak kwam het landgoed Vennebroek, bij dit landgoed waren de huizen goed zichtbaar, in het koetshuis hing een klok gemaakt naar geluid van BigBen. Aan de voorkant geen heel bijzonder huis maar de andere kant was schitterend, ze hadden ook een privé steiger naar Friesche Veen, ontstaan door de turfwinning. Na de Friesche Veen ging het over een zeer natte grasdijk eerst richting Eelde daarna richting Glimmen. De polder Lappenvoort is een waterbergingsgebied en natuurmonumenten heeft geprobeerd het stroomgebied van Drentsche Aa te herstellen. De witte molen (bling,bling) was al van verre te zien aan de andere kant van Noord-Willemskanaal, brug over en onder de snelweg door het dorp Glimmen binnen. Het Huis te Glimmen heb ik niet kunnen vinden, spoorweg over en op naar de Hondsrug. Via Pollse Laan weer natuurgebied Noord-Laren in, bij NIVON huis de Hondsrug kwam het Pieterpad bij de route. Nu is het op zoek naar de hunnebedden, ik blijf ze zo indrukwekkend vinden, echter ik was Midlaren door zonder het enige hunnenbed van Groningen te vinden. Net buiten Midlaren ligt een dubbele hunnebed net naast een kleine boerderij, het Pieterpad ging hier rechtdoor en Drenthepad ging linksaf maar wel beiden naar Zuidlaren. Het Drenthepad liep langs Zuidlaardermeer, een grote plas met water waar Berend Botje over ging varen. Via fietspad richting molen en helaas daar toch 2 km verkeerd gelopen, ipv rechts af langs de vaart ben ik linksaf gegaan naar een ander dorp. In Zuidlaren even snel naar de RABO daarna wachten op de Brink tot de bus zou komen, deze komt maar 1x per uur dus het was wel fijn als ik deze zou halen. Om kwart voor vijf was ik in Assen, ik dacht dat het een wandeling van ong 25 km zou zijn maar toch zo'n 31 in de benen.

Na het inchecken mijn tas leeg gemaakt en op pad naar AH voor mijn salade en toetje. Ik zat later rustig op mijn bed tv te kijken toen opeens de deur van het slot ging en een echtpaar binnenkwam, er was iets misgegaan bij de receptie helaas.