Holten - Laren, etappe 12

13 september 2015 - Laren, Nederland

Na een natte nacht op de camping ( droge trekkershut maar veel regen gevallen ) rond 8.30 vertrokken naar Staion Holten om te starten met de etappe, eerst even snel een kop koffie gedronken bij het station en daarna gestart. Veel resten gezien van het dorpsfeest de avond ervoor, de zgn. Keunefeesten , veel troep op straat maar ook leeg getrokken bloembakken ed. De wandeling ging door het dorp, de kerk bego al vroeg (9.30) en bij de hervormde kerk gingen de kerkgangers niet via de kerkser naar binnen maar via zijgebouw. reden?, het dorpje uit en dan langs hoge maisvelden naar Beuseberg, een buurtschap op de laatste uitlopers van de stuwwallen. Ook hier weer de kubussen met informatie over lang geleden dus bedwingen om te blijven lezen, erg verleidelijk . Na de Beuseberg ging het al snel naar de A1 met ook gelijk uitzicht op de zendmast Markelo, over de A1 ging het naar een graspad tussen hoge beuken langs de Schipbeek, nu een rustig watertje maar vroeger een rivier die veel overlast kon geven en de verbinding was tussen Deventer en de Achterhoek. Na Schipbeek ging het langs weilanden en helaas kon ik niet over het erf van een boer dus dat was een eind omlopen. Na het zoeken kwam ik weer op de route terecht en kwam op de Vellerweg terecht waar de boerderijen bijna allemaal op elkaar lijken en in en rond 1931 zijn gebouwd toen dit gebied ontgonnen werd voor de landbouw. Op het einde vd weg stond een heerlijk picknicktafel klaar met koffie of thee bij een B&B, daar even uitgerust en een hagedissen van de verdrinkingsdood gered, zat in het water van een hondendrinkbak en kon er niet meer uitkomen, klein ding. Zat eerst nog een tijd op steen bij te komen en zich op te warmen voordat hij verdween in het gras. Ondertussen was de eigenaresse van B&B ook komen praten en kreeg ik een cake gebakken in weckglasje. Ze kwam oorspronkelijk uit Wateringen, haar man werkte nog in Rijswijk en ze waren dit vorig jaar begonnen, trots op haar bedrijf natuurlijk en ik kreeg gelijk een rondleiding. Daarna door het bos gewandeld naar Huis Verwolde echter doordat het Monumentendag was, was er op het terrein een fair opgebouwd waar je een toegangsprijs voor moest betalen van vier euro dus ik ben maar verder gewandeld. Kwam midden in het bos op een onverhard bospad een keurige dame met witte broek op een fiets tegen die de weg wilde weten naar het kasteel en of ze zo via dat pad daar kon komen. Ik vermoed dat ze verkeerde afslag had genomen . Bij Laren kwam ik via de pastorielaan langs Het Binnenhof, een schitterend onderhouden huis met tuinen erbij, die mensen hebben vast paar tuinmannen in dienst

Al snel kwam ik in het dorpje zelf terecht en kon ik na een paar minuten wachten de bus nemen naar Deventer maar de treinreis duurde helaas wel een par uur.