Leek - De Braak, Drents-Groningse Wolden

3 september 2017 - Paterswolde, Nederland

De dagen hiervoor was ik in Leersum, dus later op pad dan normaal en via Amersfoort ipv Amsterdam. Het was schitterend weer, wel wat wolken maar geen regen alleen dreigend. In Leek was het even zoeken waar is het begin van de route vd dag, eerst even een kopje koffie geen gebakje dit keer maar klein en een mooie kapel op de foto gezet. Daarna via de bosweg naar een mooi landgoed, Nienoord waar nu een restaurant en wandelpark is. De route liep rond de buitenrand vh landgoed en over het Leekster Hoofddiep, die gegraven is rond 1560 ivm afvoer turf naar de stad Groningen. Het wandelpad liep door " bossen" aan de rand van veengebied. Het wandelpad werd later fietspad en toen was het goed merkbaar dat het zondag was, heel veel recreatiefietsers en een paar wielrenners op pad. Heel in de verte kon ik telkens te kerktoren en hoogbouw v Groningen zien. Ook zag ik een glim van het Leekstermeer. Zo ging het richting Roderwolde, de molen was van verre zichtbaar. Roderwolde een mooi oud dorp met bijzondere kerk en molen. Na Roderwolde ging het weer natuurgebied in, de Stenhorsten over het Peizerdiep wat vroeger een belangrijke vaart tussen Noord-Drenthe en Groningen. Daarna kwam de Peizermaden weigebied wat erg natte ondergrond heeft waardoor het hooien erg laat in het jaar gedaan wordt. Vlakbij Eelderwolde even op een bakje gezeten om route te bekijken en wat water te drinken. En verder voor de laatste 5 km, het fietspad liep naar Hoornse Plas maar meestal weinig water te zien. Alleen de laatste km 2x de weg gevraagd om het hotel voor de nacht te vinden. Heerlijk gegeten en een mooie luxe kamer. Lekker uitrusten en morgen weer verder.