Enkhuizen - Wijdenes

5 augustus 2019 - Wijdenes, Nederland

Vanaf station Enkhuizen de aanlooproute genomen naar het begin punt, de dag begon erg bewolkt maar gelukkig kwam al snel de zon door. De route ging eerst door de oude centrum van Enkhuizen, behalve visserij zag je ook heel duidelijk dat het een rijk verleden had. Veel grote rijkversierde huizen / pakhuizen. Na de Koepoort ging de weg naar Bovenkarspel en Broekerhaven, deze steden waren meer afhankelijk van landbouwproducten dan van visserij. In Broekerhaven was een oude scheepslift / overhaal uit 1924 waarmee de groenteschepen van het haventje naar de polder werden getild. Vanaf Broekerhaven ging het over de Zuiderzeedijk naar het eindpunt van vandaag Wijdenes. Er lagen paar kleine dorpjes achter de dijk, lintvormig ik zag alleen de afslag naar het dorp maar verder eigenlijk niets van Venhuizen / Oostergouw / de Weed en Oosterleek. Oosterleek lag gelijk achter de dijk, dat dorp was meer zichtbaar.

Mijn boterham opgegeten bij een rustpunt bij een boerderij, er was een pipowagen met koffiezetapparaat / fris en een heerlijke tuin met zitje ingericht voor fietsers en wandelaars. Dat was goed toeven.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl