9. Hoenderloo - Klarenbeek NS, Veluwe

31 oktober 2017 - Hoog Soeren, Nederland

De wekker ging vroeg, om 5 uur gegeten, poezen verzorgd opgeruimd en naar het station. Ik had even over 6 uur de trein naar Rotterdam daar overgestapt naar Utrecht en vandaar Ede-Wageningen. Daar de bus naar Hoenderloo dus rond 8.45 begon ik met lopen. Het is altijd even zoeken als je ergens begint waar je niet bent geëindigd maar het ging alleen merkte ik op een gegeven dat ik op de verkeerde kleurtjes, was even vergeten dat het een LAW pad was dus rood-witte markering gelukkig niet fout gelopen. Hoenderloo is een betrekkelijk jong dorp, rond 1840 pas goed tot ontwikkeling gekomen met het graven van waterput, kerk en ds Heldring begon ook met verzorging / opvang van verwaarloosde kinderen. Nog zijn de gebouwen van de Hoenderloogroep in gebruik voor opvang en begeleiding van jongeren. Je kan het je niet voorstellen dat in die tijd er alleen maar zand en woestenij was als je nu door de bossen loopt. Weinig zand gezien heel veel bomen dat wel. Ook in Spelderholt geen zandverstuiving of hei gezien wel heel veel heuveltjes op en af. Op de achtergrond zeer regelmatig schoten ws van de Harskamp waar de militairen gelegerd liggen. Vanuit het bos liep ik zo Beekbergen binnen inmiddels wel zin gekregen in een kop koffie maar zoals in veel andere plaatsen bijna alles dicht vakantieseizoen was over. Ook was er geen HEMA dus dan maar bij het bakkertje een kop koffie gedronken €0.80 goedkoper als bij het station in Ede 😂 En een appelstudel wat niet de bedoeling was maar ja alleen koffie bij een bakker is ook niet te verkopen. Na Beekbergen veranderde ook de omgeving veel akkerbouw, ook kruiste ik de historische spoorlijn waar s zomers de stoomtrein tussen Apeldoorn en Dieren overheen rijdt maar in de herfst dus niet 😥 Jammer. Het dorpje Oosterhuizen kruiste ik en daarna over het Apeldoorns Kanaal aangelegd door koning Willem I maar inmiddels kan het niet meer bevaren worden door de binnenvaartschepen. Na dit kanaal moest ik rechts af en kwam terecht op de Knypne-Steghe, deze straat bleef ik volgen onder de A 50 doorrichting Klarenbeek, het liep allemaal te voorspoedig nog geen 1 keer verkeerd gelooen of verdwaald maar dat maakte ik in Klarenbeek goed. In het boekje stond bij 3 houten paaltjes rechtdoor richting station en ja wat doe je dan als het pad inderdaad bij 3 houten paaltjes rechts afgaat en verkeersbord geeft rechtdoor aan naar station dan ga je toch gewoon rechtdoor, 1+1 =2 alleen stonden deze paaltjes begon van het dorp en het boekje bedoelde einde van het door dus hier heb ik wel wat extra kilometers gemaakt helaas, het ging zo goed. In bosgebied buiten Klarenbeek was een leuk kabouterdorp aangelegd en gelukkig zag ik treinen voorbij komen dus ik was op de goede richting en met wat vertraging was ik even voor half 3 op het station, tijdens wachttijd op de trein boterham gegeten en toen met de trein naar Apeldoorn en vandaar met de bus naar Hoog Soeren waar het hotel voor vannacht is. Heel lux hotel wel standaard kamer maar dat maakt niet uit als ik mijn ogen dicht heb merk ik niets. Nu wachten op mijn diner, net portie gratis bitterballen achter de kiezen maar dat zal helemaal goed komen.