7-2 Diepenveen - Deventer, Salland

4 november 2017 - Diepenveen, Nederland

Ik had nog een seizoenretourtje tegoed dus vandaag even een dagje heen en weer naar het oosten. Gelukkig is de verbinding met Deventer ondanks lange reis erg goed, de trein van 06.20 naar Den Haag CS en vandaar de intercity naar Deventer, een luxe dag 1e klas :-) in Deventer de bus naar Diepenveen. De bus ging niet verder dan het centrum dat was jammer maar je kan niet alles hebben.

In Diepenveen even de aanlooproute gevraagd en op pad, een vlakke korte etappe. Na nog geen 2 km was ik al in Deventer, wel een vreemde gewaarwording aan deze kant van de stad wielen en winterdijk tegen te komen, een overblijfsel van vroegere overstromingen van de IJssel. In Deventer had ik verwacht meer van het oude centrum te zien maar het was tot de achterkant van het station en dat was het. Dus doorgelopen naar het centrum en bij VVV een stadwandeling uitgezocht. Het VVV was gehuisvest in het Penninckhuis wat gelukkig gespaard is voor de sloop. Op een gegeven moment heeft de Doopsgezinde Gemeente het gekocht en opgeknapt, aan de achterkant is een kerk gevestigd.

De wandeling begint bij de Waag, heel het centrum laat sporen zien van de kooplieden / vissers en het Hanzeverleden. Al in 1206 kwam de bisschop van Riga om de Bergkerk te wijden aan St. Nicolaas, de beschermheilige van kooplieden en schippers. Maar ook in Deventer is er een stadsbrand geweest net als in vele andere steden waardoor de meeste huizen uit de 17e eeuw zijn, het gemeentebestuur heeft subsidies gegeven op dakpannen en later op baksteen om zo de veiligheid verbeteren. Pas een tiental jaar geleden is de laatste stadsboer gestopt en tot die tijd waren er ook in de binnenstad 's winters gewoon de koeien op stal en de rest van het jaar op de uiterwaarden en polders.

De trein van 13.33 terug naar Delft, een mooie dag met veel zon waar onderweg helaas een einde aan kwam. Regen, miezer brr.