17. Woubrugge - Zevenhoven, Groene Hart

19 februari 2017 - Zevenhoven, Nederland

De vorige keer was ik eerder gestopt bij de Wijde Aa ivm vieze motregen en slecht zicht bij de grote watervlakte. De hoop was gevestigd op mooi stralend winterweer maar helaas begon deze dag ook erg somber en bewolkt, zo zonde van de omgeving.

Met al het wandelen ben ik er wel achter gekomen dat Zuid-Holland veel meer water / waterplassen bezit dan ik vermoedde zo ook hier. Het eerste stuk kan ik kiezen tussen fietspad of grasdijk dus ivm vochtigheid toch voor fietspad gekozen. Bij Woubrugge rond de jachthaven gelopen, door het dorpje heen en aan de andere kant van de wetering weer terug gelopen om langs asperge-velden en akkers te lopen naar Rijnsaterwoude, mijn oorspronkelijk stoppunt van de vorige etappe maar het was een goede beslissing geweest om eerder te stoppen toen. Bij Rijnsaterwoude had ik voor mijzelf een rustpunt ingelast dus in het dorp op zoek naar een cafe oid, vlg het kaartje moest daar toch echt zijn. 1 pizzaria gevonden en die was toch echt dicht :-(( maar het dorp was wel de trotse bezitter van een echte Woudse Dom. Terug gewandeld, nog even gekeken naar zeilboten op de water en langs Leidsche Vaart naar Langeraar gelopen, ook hier stond een koffiekopje op de kaart maar dit keer maar niet de gok genomen om te gaan zoeken. Het weer was goed opgeknapt, de zon zorgde voor mooie blauwe luchten met weinig bewolking. Langs de Langeraarsche Plassen naar Papenveer, De godsdienstoorlog van vroeger komt terug in de vele kerkpadden en plaatsnamen. In Papenveer hebben ze oud sluisje dat de gebruikers zelf moeten bedienen als ze er gebruik van willen maken. Na Papenveer kwam er een rustpunt waarvan ik zeker wist dat het open was, de Sfeerstal met oa pluktuin. Met het Pelgrimspad was ik hier ook langsgekomen en ze hebben heerlijk gebak en notenkoek. Aanrader voor een ieder die een keer in die buurt komt. Vanaf de Sfeerstal was het een paar minuten lopen naar Nieuwveen en Noordeinde. Noordeinde is in het bezit van een heuse Lourdesgrot en Maria in het veen. Het boekje vh Pelgrimspad gaf het toen wel aan echter toch een km of 10 om maar nu ging het er langs. Ik was bang dat het gesloten zou zijn ivm tijd (rond 17.00), het was gelukkig toegankelijk, na Noordeinde via de dijk en fietspad naar Zevenhoven het eindpunt van vandaag. Bijna 30 km in de benen en 2 grote blaren onder de voeten dus de volgende keer bij de echte lange afstanden weer pleisters onder de voeten dat scheelt tegen de blaren.

Na ong 10 minuten kwam de bus naar Alphen aan de Rijn en daar was het 25 minuten wachten op de trein naar Leiden, De lange reistijd komt dus hoofdzakelijk door het wachten. De volgende keer ong. 5 km extra lopen dan is de achterstand bij de etappes weer helemaal ingehaald en gaat het richting Utrecht / Veluwe. Doordat het langer licht is 's avonds kan ik gemakkelijker na 17.00 uur lopen. In het donker lopen vind ik helemaal niets.