Leiden: rondom en door Leidse binnenstad

14 februari 2017 - Leiden, Nederland

De wandeling begon op het centraal station en ik was eigenlijk gewend om rechtdoor te blijven tot bij de historische haven, echter na het eerste bruggetje ging het links af naar molen de Valk. Het wandelpad heet het Kiekpad genoemd naar de fotograaf Isak Kiek die aan de overkant van de singel zijn atelier en winkel had. Het woord kiekje is afkomstig van zijn bedrijf, bij het pad vervolgen kom je langs Vrijheidsmonument tegenover molen de Valk en vandaar af de Lammermarkt op (vroegere veemarkt). Via de Lammermarkt loopt de straat over in Langegracht met de vroegere Bethlehemkerk en dan afslaan naar brug Heen en Weer om zo een stukje van de oude trekvaart te volgen richting voormalig slachthuis. In de wijk daarnaast is een hele nieuwe wijk opgebouwd waarbij de bewoners veel inspraak hebben gehad in model / stijl van hun huizen. Via wat straten kwam ik op de Gooimeerlaan met de stadsmolen en allerlei volkstuintjes, Door het Noorderpark en volkstuintjes ging het naar de Zijl, het was nog behoorlijk uitkijken want de sneeuw was aan het verdwijnen maar er kwam ijslaag voor terug. Tijdje langs de Zijl gelopen en na het zwembad onder woningen van een flat door naar het Steneveltpark, Sumatrastraat en Ambonstraat door om zo in Kooipark te eindigen, het jammere van dit park vond ik dat de restauraties het park achteruit hebben geholpen ipv mooier gemaakt, dit parkje doorgelopen en via de Herensingel richting de Zijlpoort. Net acher de Zijlpoort ligt een RK kapel met begraafplaats daar even rondgekeken en verder via het Blekerspark naar de Haven. Brug over naar de Kalvermarkt en gelijk Havenkade op, deze afgelopen en rechtsaf Oostsingel. Bij de wallen lag het Ankerpark en de oude verlaten Meelfabriek. Achter de meelfabriek via Katoenpark naar de begraafplaats Groenesteeg gelopen. De toegangsbrug heet heel toepasselijk de Laatste Brug. Het is een hele oude begraafplaats met voor Leiden heel veel belangrijke en bekende personen. Ik kende alleen de moeder van Vincent van Gogh dus naar de rest ben ik niet op zoek gegaan zoals hoogleraren / dominees / rechtsgeleerden.

Na het kerkhof de Kaarsenmakerstraat 1 en richting Nieuwe Rijn / Utrechtse Veer vandaar af was het een klein stukje naar de Plantage waar park het Plantsoen aan ligt. Eerst kwamen de beelden Venus van Leiden en Moeder en Kind later het bankje met hangmensen (deze zaten er de week ervoor ook, lijkt wat op drugsgebruikers en handelaars) en de volière waar die leuke fazantachtige vogel verwend werd door een kindje. Blijft een fascinerende vogel om te zien. Na het plantsoen Korevaarstraat oversteken en naar het Van der Werfpark. Net als Delft heeft ook Leiden zijn nodige branden en buskruitontploffingen gehad. In de omgeving van dit park is eens een kruitschip ontploft en een hele wijk hiervoor vernield met veel doden en gewonden.

Van der Werff was burgemeerster van Leiden ten tijde van de 80-jarige oorlog en de belegering van leiden door de spanjaarden. Na het park gaat het weer richting binnenstad, via de nieuwesteeg, naar de Lombardpoort, ik had een grote poort in mijn gedachten maar als je zou zeggen een kelderingang zou je het ook geloven. Ik was er 2 keer langsgelopen voordat ik het herkende als ingang. Via deze poort kwam ik in een hofje, het G.J.Speckhofje met witte huisjes, na dit hofje en binnenhof ging ik door de Gekroonde Liefdepoort naar de Pieterskerkchoorsteeg. De vader van Jan Steen heeft hier vroeger woningen gehad (bij de gekroonde Liefdepoort). In de Pierterskerkchoorsteeg weer een poortje door naar wevershuisje waar in het verleden Pilgrims uit Engeland hebben gewoond voordat ze naar Amerika vertrokken. Een heel aantal zijn ook in Nederland gebleven. Lokhorststraat af met de Latijnse School waar Rembrandt ooit heeft lesgehad en aan de linkerkant het Gravensteen, overblijfsel van gevangenis en later gerechtsgebouw. Via Rapenburg de Doelensteeg in met wederom een hofje Eva V Hoogeveenshof waar vroeger van de oude dames verlangd werd dat ze 1 x per maand zich bij de pomp zich wasten. En verder naar de Doelenpoort met bovenop Joris en de draak via de poort naar de Oude Varkenmarkt en Noordeinde. Op het Noordeinde staat de Kweekschool voor Zeevaart, nooit gehoord dat er 1 in Leiden aanwezig was, op het pleintje achter deze school heeft vroeger Rembrandt gewoond, zijn woning is inmiddels afgebroken maar als je het zo leest is hij en zijn familie niet onbemiddeld geweest, ze bezatten veel grond ook buiten de poorten van Leiden voor landbouw en investering. Brug over en langs molen de Put naar de Morspoort hiervoor langs naar het museum Naturalis en de vele gebouwen van LUMC. Hier ben ik aan het dwalen gegaan dus ipv binnen 5 minuten bij achteringang station heb ik er ongeveer 20 minuten overgedaan.

Het was een heerlijke wandeldag, veel parken / parkjes van Leiden gezien. Niet veel kerken of oude gebouwen dat vond ik wel jammer dus ik moet nog een keertje retour om die ook allemaal te bekeken en links / rechts en van onderen af op de kiek te zetten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pia:
    16 februari 2017
    Als ik dit lees moet ik nodig weer eens Leiden doen! ☺️