18. Leiden - Woubrugge, Rijnland

7 februari 2017 - Woubrugge, Nederland

Er was regen opgegeven maar buienradar gaf voor de eerste uren geen regen op dus de gok gewaagd en op pad gegaan. De verbinding tussen Delft en Leiden is prima dus rond half 10 kon ik beginnen aan de route, ongeveer 22 km voor de boeg. De vorige keer zag ik de Morspoort op een afstandje dus van de route afgeweken om de poort op de foto vast te leggen en van het 1 kwam het ander, via straatje kwam ik bij de historische haven, schitterend timmermanshuis en de achterkant van school voor zeevaart. Hier een rondje gelopen om weer naar de route te gaan. Via het Rapenburg ging het naar de Pieterskerk, heel raar in mijn geheugen en beleving was dit een kleine kerk, ik stond ook vol verbazing naar een knots van een kerk te kijken met een groot verleden, veel banden met de Pilgrims. Langs de Pieterskerk en door Choorsteeg naar de Vismarkt, onderweg bij de koffie een bagel met Cream en jam genomen. Op de vismarkt was veel bedrijvigheid aan gebouwen dus weinig gezien want overal waren doeken / containers / kranen. Verder gewandeld en onderweg naar de Brucht kwam ik firma Brill tegen waar mijn moeder in de jaren vijftig heeft gewerkt tijdens haar huwelijk, heel groot gebouw. Via van der Sterrepad kwam ik langs de Brucht, veel in Leiden geweest maar hier nog nooit geweest. Via de Nieuwstraat met Hooglandse Kerk en hele oude huizen door de Hartesteeg naar Nieuwe Rijn, inmiddels was het helaas gaan miezeren eerst minimaal maar werd steeds meer. Veerstraat door naar het Utrechts Jaagpad, het jaagpad loopt langs Nieuwe Rijn door Leiden en Leiderdorp. Na Leiderdorp ging het de polder in, 1 lang pad met weilanden links en rechts, soms een afslag v 45 graden en rechtdoor tot er weer een afslag v 45 gr kwam. Tja soms is de omgeving mooi en soms saai zoals nu met grijze lucht, miezer, lege weilanden. Na Hoogmade liep het pad naar de Wijde Aa maar gezien de nattigheid toch bij Mariahoeve de bus terug naar Leiden genomen. De omgeving van de Wijde Aa vond ik te mooi om deze wandeling bij dit grijze weer te lopen. Hopelijk knapt het weer snel op zodat ik verder kan lopen.