16. Zevenhoven - Breukelen, Groene Hart

12 maart 2017 - Breukelen, Nederland

Wat later op pad aangezien dat de bus vanaf Alphen niet vroeg naar Zevenhoven vertrok maar rond 9.45 begon ik vanaf Zevenhoven te lopen. Tegelijk met mij was een wandelechtpaar uit de bus gestapt maar na de eerste meters heb ik deze wandelaars niet meer gezien. Van Zevenhoven liep er een lange dijkweg naar het dorp Noorden, je kon goed zien hoe groot het verschil was tussen de weg en de polders erom heen. Je moet er niet aan denken dat er dijken zouden doorbreken de schade zou erg groot zijn. Vanaf Noorden over kade's richting provincie Utrecht, je zag overal goed dat er in het verleden veel veen was afgegraven, veel water en hele rechte stukjes land om het veen op te drogen. Tegenwoordig ipv landbouwers veel bungalowparken voor watersporters en vissers. Oude boerderijen met de mooiste namen zoals: Amstelzicht, Oudervrucht, de Hoop, De Schuilhoeve en zelfs met de naam 't Gaat Niet Vanzelf. Vlakbij Woerdense Verlaat kwam ik een echtpaar tegen die vroeg of ik hun op de foto wilde zetten , gelijk gevraagd of ze mij dan ook wilde fotograferen, als je alleen loopt dan gaat dat altijd moeizaam. Hier het dorpje slikkendam ingelopen op zoek naar toilet en kop koffie maar wederom helaas, heel deze route nog niets tegengekomen en dat terwijl op iedere bladzijde vh boekje wel een voorziening staat . Vanaf Woerdense Verlaat verder richting Portengense Brug en dan nog een paar kilometer naar Breukelen, het eindpunt van deze dag. Veel water, uitgestrekte polders en kades maar de zon en dat maakt erg veel goed altijd. Gelukkig is de winter bijna voorbij, je merkt het ook aan de planten, de dieren alles begint weer tot leven te komen. Nog 1 etappe dan ben ik het Groene Hart uit en gaat het richting Utrecht / Gelderland. Voor mij mooiere stukken.

1. Pia:
    26 maart 2017
    Toch best een mooie route! Ik hou wel van die ruimte. ;-) zeker mijn Groningse bloed.