5. Rijssen - Holten

16 december 2019 - Holten, Nederland

Lang geleden dat ik etappe van het pad had gelopen, de afstand was het grootste probleem. Nu ik vlakbij was de schoenen weer aangetrokken. Het zou een korte etappe moeten zijn maar liep wat anders. De aanlooproute vanaf station Rijssen zou 1.5 km zijn maar ik heb er bijna een uur over gedaan maar het is gelukt om de route op te pikken. Het eerste stuk liep langs de Regge over grasdijken maar gezien het hoge grondwaterpeil besloten om veel over het fietspad te lopen, het voordeel om nu te lopen was wel geen toeristen en elektrische fietsen enkele keer een scholier. Eerst bij de Grimberghhoeve een kop koffie gedronken, het restaurant was gesloten maar Rustpunt was geopend. Via Zuna verliet ik het stroomgebied van de Regge en ging het richting Ligtenbergerveld, veel akkerbouw / weilanden en weilanden die door het huidige beleid  natuurgebieden worden of zijn geworden, nu gras met water en water met gras. Over een paar jaar zal het er heel anders uitzien dan nu, ws met veel heidevelden zoals het vroeger was, over de Plaggenweg brachten vroeger de boeren mengsel van schapenmest en heideplaggen naar de akkers. Dit gebied ligt nog geen 10 meter boven NAP terwijl even verderop bij de Holterberg 70 meter boven NAP is. Via de Plaggenweg liep ik de bossen in, veel boomkap en dode bomen, troosteloos gezicht en rare namen  zoals Eekhoorns en Vossenweg. Midden in het bos ligt de Canadese Begraafplaats, blijft altijd  indrukwekkend  zoveel jonge mensen aan het begin van hun leven gedood voor bevrijding van een land waar ze eerder ws nog nooit van gehoord hadden. Na de begraafplaats kwam ik al snel bij kruising v allerlei routes waaronder het Pieterpad en een restaurant waar ik heb genoten van koffie met lekkernijen en Lana kon uitrusten. Vanaf hier de route naar station genomen waar de auto stond op P+R, het blijft een vreemd gezicht een zandweg dat uitkomt bij station, beetje onwerkelijk. Het was helaas een grijze dag met wat regendruppels ong. 8 graden dus best warm voor eind december.

1. Herma:
    17 december 2019
    En ook ik ben weer stukje wijzer geworden. Dankjewel :)