13- 2 Achterveld - Amersfoort, Gelderse Vallei

15 november 2017 - Achterveld, Nederland

Deze week maar 1 dagje wandelen, de trein van even over 6 uur naar Rotterdam daar overstappen naar Amersfoort en toen de bus naar Leusden. Alles liep voorspoedig alleen het buurtbusje naar Achterveld liet op zich wachten. Kwam 1 X per uur en ook nog eens 10 min te laat. Goed begin van de dag, bij het uitstappen zat ik wel gelijk op de route dat mazzeltje had ik. Het was wel te merken dat ik nu eindelijk snapte hoe de route in elkaar zat, begin dit jaar liep ik nog klakkeloos maar nu merkte ik dat het van de ene boerderij naar andere boerderij ging. Net buiten Achterveld voor een boerderij ging het pad een paar km langs de Barneveldse Beek om zo naar Stoutenburg te lopen, Kasteel Stoutenburg stond leeg maar in de bossen rondom werd er door vrijwilligers hard gewerkt. Langs Stoutenburg om zo via Engstraat richting Leusden te gaan, ook hier was het links een boerderij eind verder weer een boerderij. Helaas geen oude boerderijen maar deze waren in de meidagen in brand gestoken om bezetting van de Duitsers voor te zijn. In Leusden ging het pad langs het Valleikanaal naar Amersfoort. In Amersfoort heb ik mij niet echt aan de route gehouden, ik was even over 12 uur in Amersfoort dus had alle tijd. Een hofje bekeken en een stuk van de binnenstad. Wel de moeite waard om een keer een stadswandeling te gaan doen. Heel veel oude stukken met bijzondere geschiedenis.