Rode Kruis Bloesemtocht

22 april 2017 - Geldermalsen, Nederland

Al jaren loop ik te roepen die grote wandeltochten met mensenmassa's zijn niets voor mij. Maar door de 4daagse ben ik toch wel de charme en gezelligheid gaan waarderen, dus dit jaar voor het eerst ingeschreven voor de Ode Kruis Bloesemtocht en gelijk een jubileum de 25ste. De keuze was uit 2 richtingen oost - west en 8 verschillende lengte's, gekozen voor de 20 km richting Buren, in de hoop dat het door het stadje ging. Eerst ruim 2 uur met de trein naar Geldermalsen, het boemeltje tussen Dordrecht en Geldermalsen was overvol, ik had nog wel een zitplekje maar mensen. Die later op de route instapten hadden dat geluk niet. In Geldermalsen kon je gelijk op de foto bij het verlaten van het station een mooie gratis foto is nooit weg, een echte Hollandse blijf ik toch . In grote veilinghallen kon ik gelijk doorlopen naar de start omdat ik via internet ingeschreven had, ondanks het vroege tijdstip was het al redelijk druk en zeker de eerste kilometers toen de route nog niet gesplitst was veel jonge gezinnen met wandelwagentje en opgroeiende kinderen. Die gingen voor de 8 km maar ook veel scholieren, een tocht die leeft in de omgeving. Via Tricht en Buurmalsen ging het richting Buren echter de 20 km ging niet door het dorpje, op het 't Wilgje een kop soep en mijn boterhammen gegeten en weer terug naar Geldermalsen. Vlak voor Tricht kwamen ook weer de andere kilometers erbij. In Tricht weer wat gedronken en toen het laatste stukje naar Geldermalsen. Veel mooie boomgaarden helaas door de warmte al veel bloesem uitgebloeid nog wat late bloesem en kersenbloesem was er. Veel tuinders hadden hun boomgaard opengesteld zodat je er door of langs kon lopen. Weinig dijken dus volgend jaar nog wat vroeger van huis zodat de 40 km lukt, dat gaat langs rhenoy, Asperen Gellicum weer naar Geldemalsen ook mooi met veel dijken. Het was schitterend weer wel wat fris maar een zonnetje, veel muziek in de dorpen. Op de terugweg in Leerdam uitgestapt en even langs pa en ma gegaan.