Delft: Delftse Hout en Bieslandse Bos

6 maart 2017 - Delft, Nederland

Een van mijn collega's had al een opmerking over deze wandeling: ben je nog niet uitgewandeld in Delft? Maar iedere keer zie ik weer nieuwe dingen, andere gevels andere huisjes, Delft blijft bijzonder.

Het vaste uitgangspunt van deze wandelingen is het station dus mijn fiets daar neergezet en via Poppesteeg, Oude Delft naar de Oude Kerk gelopen, Oude Kerkstraat door naar de Voorstraat maar ipv links af rechts af gegaan om eerst koffie te gaan drinken met Pia ( was erg gezellig he Pia) daarna weer de wandeling opgepikt bij de Visstraat. Visstraat, Verwersdijk om via Geerweg, Plantagebrug de stad te verlaten naar Delfse Hout, half rondje Grote Plas ( vol met natte honden) en dan via Hazepad naar de Dobbeplassen te lopen, ik had beter op het fietspad kunnen blijven lopen want de padden waren nog zo modderig dat ik nu grijze ipv zwarte schoenen. Overal zie je plantjes te voorschijn komen, sneeuwklokjes in bloei, kleine hoefblad en zoals het in Nederland hoort schitterende luchten, gelukkig heel de dag droog maar wat waren de luchten mooi en toch dreigend. Via de Dobbeplassen weer terug naar Delftse Hout en Delft. Via Vrouwenregt, Kerkstraat de Markt over. In de winter geniet ik altijd van de rust zonder bergen mensen die overal en nergens lopen om de geeijkte foto's te maken (waar ik mezelf ook schuldig aan maak), langs de Visbanken naar de Oude Jan waar ik een kaartje kocht om even rond te kijken, schitterende graftombes die er nu nog staan. Wel heb ik soms de vraag zou het over 100 jaar er nog staan in deze tijd met alle kritiek op het Nederlands verleden. Dus nu even genieten van de graftombe van Piet Hein, Maarten Tromp en de kleine stenen van dr Graswinkel en natuurlijk Johannes Vermeer. Jammer dat er geen duidelijke gids was over deze kerk hier en daar wat bordjes maar geen boekje oid. Schitterende glas in lood ramen. De moeite waard om hier meer van weten. Maar ik weet inmiddels wel dat deze kerk vroeger de Batholomeuskerk heette, ik noem hem altijd oude Jan ( de toren) en Oude Kerk. Bij de uitgang een mooi boek over Vermeer gekocht, weer wat te lezen en plaatjes te kijken van deze echte Delfse schilder.

1. Pia:
    7 maart 2017
    Was heel erg gezellig Trudy!! ☕️En lekker! Mooie foto's maar dat kan ook niet anders. Prachtig weer en mooie omgeving.