Weesp - Bussum

6 maart 2018 - Bussum, Nederland

Rond half 10.45 begon ik met wandelen, weer een heel ander weertype dan de keren daarvoor en zeker van de dagen daarvoor. Nu was het + 10 gr. en 2 dagen ervoor nog - 10 en soms nog wat lager. Veel ijsvormig op het water en voorjaarszon. Weesp zelf was een openbaring voor mij, lijkt het meest op een oude vestingstad met kleine binnenhaven, oud stadhuis, grachten en een fort. Bijna op 1 cm na was mijn wandelboekje in het water van de binnenhaven gevallen, soms moet je ook niet zoveel foto's willen nemen. Toen ik het oude centrum binnenliep bleek dat er weekmarkt was en prompt natuurlijk een grote kraam voor de Synagoge, de Nieuwstraat verder afgelopen en ipv de route te volgen eerst maar koffie wezen drinken met grootmoedersappeltaart, oké geen diepvriestaart maar echt bijzonder was het ook niet. Terug naar de Nieuwstraat en daar de Gasthuissteeg door naar een ophaalbrug die naar de Ossenmarkt leidde. Op de Ossenmarkt staat een oud fort waar nu museum in gevestigd is, hier langs en de weg vervolgd langs de Vecht richting Muiden. Van de Vecht was niet veel te zien door de vele woonboten, Vlak voor Muiden weer over de A1 en zo het dorp in, wat Muiden bijzonder maakt is dat je overal Floris V ziet of bordjes waar hij geweest zou zijn en natuurlijk het Muiderslot. Via de oude kern naar de Noordpolder gelopen en vandaar kilometers lang langs het bevroren Markermeer, helaas een grasdijk met hekjes dus het werd weer klauteren om aan de overkant te komen. Bij Muiderberg rechts af het dorp in, langs het oude station en Rechthuis naar de Joodse begraafplaats Muiderberg uit 1642. In 1933 is de begraafplaats uitgebreid met nieuwe ontvangstruimte en metaarhuis ontworpen door Harry Elte. Naast hele oude stenen ook veel herinneringsstenen voor familieleden die omgekomen zijn, de begraafplaats is nog volop in gebruik. Na de begraafplaats ging het weer richting A1, over het viaduct heen en het spoor onderdoor, ik was nu vlakbij het Naardermeer, even bij de molen gekeken en over diverse grasdijken naar het Groote Meer en gemaal 'de Machine' helaas was het soms zoeken naar het Groote Meer, tussen de bomen door was het meer soms even zichtbaar. Na de eendenkooi was ik bijna in Naarden, in mijn hoofd was daar een treinstation maar helaas dus mijn geplande 20 km werden er ruim meer. Het treinstation werd Naarden - Bussem, een oud gebouw uit 1928  en perrons uit 1917 in Amsterdamse School stijl. De terugreis ging prima tot Den Haag Hollands spoor toen kreeg de trein vertraging van ruim 15 min ivm of kapotte bovenleiding of kapotte trein dus ik zag de bui al hangen, iedereen in het spitsuur in tram of bus gestopt maar hij kon gelukkig weer doorrijden wel langzamer dan normaal dus helemaal goed was het nog niet.