Station Muiderpoort - Weesp

27 februari 2018 - Weesp, Nederland

In de winter ga ik meestal niet zo vroeg op pad maar het schiet natuurlijk helemaal niet op als je vergeet uit te stappen op het juiste station. :-) maar al met al begon ik rond 10.30 met de wandeling. Nu was het ipv storm een dag met kou en regelmatig een zonnetje. Gelijk na het station ligt het Oosterspoorplein met een gedenkbank en een gedenktableau ter nagedachtenis van ong. 11.000 gedeporteerde Joden uit Amsterdam en omgeving. De route ging daarna door wijk Zeeburg langs de oude Joodse begraafplaats Zeeburg richting Diemen.

Bij de grens Amsterdam - Diemen staat nog een oud tolhuisje en grenspaal aan het Nieuwe Diep  alleen de pont naar de overkant is vervangen door diverse bruggen. De route volgde nu een tijdje de A 10 richting station Diemen. Bij het station ligt een grote begraafplaats, deze is gekomen ipv de begraafplaats Zeeburg en geopend in 1818, grote akkers vol stenen en achteraan de urnenveld. Op dit veld ligt ook bijvoorbeeld de as van mensen mn bejaarden en kinderen die overleden zijn in Westerbork voordat ze op transport werden gezet. In het winkelcentrum een kop koffie en tosti genomen en verder ging het. De omgeving viel mij wel tegen heel veel nog door bebouwingen maar gelukkig na Diemen ging het door Diemenbos met een paar schaatsende kinderen en heel veel honden en hun eigenaars. Onder de A 9 door richting de Gaaspemolen, Hier was heel goed het verschil zichtbaar tussen de Gaasp en de polder achter de dijk, het scheelde bijna 1.5 meter. De polder door terug richting spoorlijn en Amsterdam-Rijnkanaal. De spoorbrug was van verre te zien en ik had verwacht om via pontje of bruggetje naar de overkant van Amsterdam-Rijnkanaal te kunnen gaan echter het was via fietspad op de spoorburg hoog boven Amsterdam-Rijnkanaal met zeer regelmatig treinen die voorbij denderen. Via het fietspad liep de route richting Weesp waar het station aan de buitenkant van het dorp ligt. Daar de trein weer richting Amsterdam Centraal genomen en vandaar uit naar Delft.

Ondanks de kou een lekkere wandeldag van ruim 20 km