Station Amsersfoort - Station Amersfoort Vathorst

7 augustus 2018 - Amersfoort, Nederland

Het zou 1 van de warmste dagen van het jaar worden, rond de 35 graden of mogelijk hoger. Wakker vroeg gezet zodat ik rond 6.30 in de trein zou zitten. Dat lukte allemaal en zo kon ik aan de wandeling beginnen om 8.00. Op dit stuk van de route was het goed uitkijken omdat ook het Marskramerpad door Amersfoort loopt met bijna dezelfde makering. Het eerste stuk ging door Bergkwartier, hier merk je goed dat Amersfoort niet egaal is maar met wat "heuveltjes"is gebouwd. Ivm vakantietijd stil op straat, alleen wat mensen die vuilniscontainer buiten aan het zetten waren. Na een paar kilometer kwam ik tussen de bomen te lopen, dat was lekker want ook al was het vroeg het werd al wel warm om te lopen. De route ging naar Kamp Amersfoort en Russisch Ereveld, Het kon natuurlijk niet uitblijven, op terrein van Kamp Amersfoort liep ik verkeerd. Paar jaar geleden is het herstel van Kamp Amersfoort begonnen, een stukje geschiedenis aan vergetenheid onttrokken. Wat een ellende moeten de mensen hier hebben meegemaakt, het gedenkcentrum ben ik niet in geweest, de toegangsprijs was fors voor de korte tijd dat ik hier kon doorbrengen. Na het kamp ging de route naar het Russische Ereveld en de oorlogsgraven op begraafplaats Rusthof. Ik denk dat de oorlogsgraven de meeste indruk op mij maakten, zoveel jonge mensen die in een vreemd land omkwamen voor onze bevrijding, Engelse vliegeniers van amper 20 jaar met heel hun leven nog voor zich en helaas zijn verongelukt voor de bevrijding van Europa. Niet alleen Nederlanders en Engelsen maar ook Polen / Italianen uit zowel de 1e als de 2e W.O. .

Na de begraafplaats ging de route weer terug naar centrum van Amersfoort, op sommige plekken een paar meter van waar ik even tevoren had gelopen. In het centrum even uitgerust en koffie gedronken. Door de binnenstad heen, altijd mooi met de muurhuizen, grachten op naar Station Schothorst, gelegen bij industrieterrein en na Schothorst een lang, warm fietspad volgen naar Station Vathorst. Door het warme weer had ik geen fut meer om het centrum van Hooglanderveen in te lopen maar ging ik gelijk naar het station om daar in het warmste deel van de dag te wachten op de trein terug naar Delft. Pff niet 1 van de mooiste delen, wel m.n. Rusthof indrukwekkend en ontzettend warm.

Net na 13.00 kwam de trein richting Den Haag, eerst oude sprinter met open raampjes, daarna intercity met airco maar erg druk en vanuit Den Haag een intercity met kapotte airco, wat eigenlijk geen doen was. Deze trein werd na Delft ook stil gezet ivm de kapotte airco. Ik was blij dat ik even op de scooter kon afkoelen en thuis bij de ventilators kon uitrusten.