Station Amersfoort Vathorst - Station Putten

14 augustus 2018 - Putten, Nederland

Eerst om 5.00 uur gekeken of de regen zou komen anders had ik mij nog een keertje omgedraaid. Het zou droog blijven dus eruit, aankleden, eten en naar het station. De trein van 6.20 naar Den Haag CS en vandaar uit de trein naar Amersfoort, het was nog vroeg en vakantietijd dus rustig. In Amersfoort de sprinter genomen naar Vathorst, vanuit de trein leek het fietspad van vorige week een stuk korter. Het zou vandaag ook gelukkig niet zo warm worden. Vanuit het station ging de route weer verder over het fietspad, al slingerend ging het richting Nijkerk, de 1e stop van vandaag. Na een uur lopen was ik in Nijkerk, Ik had gedacht dat Nijkerk een klein boerendorp was maar het was een behoorlijke stad met groot historisch verleden. Na ong 15 min kwam ik in het oude centrum van Nijkerk waar de toren van de hervormde kerk overal bovenuit steekt, Vanuit de Venestraat liep ik bijna zo tegen de kerk aan, Even rond de kerk gelopen en bij de bakker ernaast een koffie met lokale lekkernij genomen, hazelnoot met schuim. Na de koffie weer de route opgezocht om over de Spoorstraat naar het station te lopen, vanaf het station ging de route weer Nijkerk in richting synagoge. Vanaf het Plein richting haven en na het stadhuis ging de route naar het Joods Monument. Een bijzonder indrukwekkend monument vol symbolen.

Hierna ging ik op pad naar Putten, in mijn geheugen ook een dorp midden op de Veluwe. Veluwe houd voor mij zand, bossen en hei maar dat alles was op de weg naar Putten helaas niet te vinden. Bij een natuurgebied was een groep mensen wel bezig om jonge bomen te verwijderen in een groen stuk land misschien ooit hei? In het boekje staat het wel een stuk hei ingetekend. Voor de rest was het lopen langs de spoorlijn en weilanden. Soms liep het wandelpad samen met Zuiderzeepad dus over een tijd zal ik hier opnieuw wandelenen. In Putten liep de route helaas niet door het oude centrum maar langs het Herdenkingshof richting station. Wat heeft dit dorp in de oorlog veel doorgemaakt, 660 mannen opgepakt en afgevoerd en kwamen er maar 147 terug naar het dorp.

Terug in de trein naar Delft was er wel een boeiende vraag: waarom zijn de eerste 5 km zoveel korter dan de laatste 5 km? Rond half 4 was ik weer thuis. Heerlijk wandelweer, veel zon klein windje.