Station Nunspeet - 't Harde - Elburg

28 augustus 2018 - Elburg, Nederland

De wekker ging vroeg 5 uur, je kan merken dat de herfst eraan komt, buiten was het nog donker en in de schemering zag ik een vleermuis wat heen en weer vliegen. Even over zessen had ik de trein naar Leiden, vroeger dan normaal maar anders had ik krap 2 min spelling en ik was toch op het perron. Na Leiden ging het naar Zwolle en daar de sprinter naar Nunspeet genomen. Onderweg wat regen en grote donkere wolken, dat hadden ze niet voorspeld pas in de avond mogelijk wat regen voor de rest droog. Maar gelukkig in Nunspeet was het droog, vanaf het station de spoorstraat gevolgd, wat een huizen, het was vroeger zeker geen arm dorp. Binnen een uur liep ik al lekker in het bos, langs een bijen-tuin richting bungalowpark de Witte Wieven op naar de koffie maar ik had pech, alleen op vrijdag zaterdag en zondag is het "restaurant" open werd mij verteld door een Poolse bouwvakker die goed Nederlands sprak. Dus daar maar uit eigen voorraad wat gedronken en gegeten. Rugzak weer op en verder gewandeld het bos door naar heideveld en zandverstuiving, daar zag je goed wat de warmte en droogte bij de hei aan schade had toegebracht. In de verte zag ik iets rennen, een kameel? Nee gezichtsbedrog zal wel een paard zijn, nog een paar keer aan te turen geweest nee het was echt een kameel wat ik zag, later aan een wandelaar gevraagd of dat kon kloppen en inderdaad er stonden kamelen bij einde bis en begin zandverstuiving. Nog een paar km door het bos dan was ik in 't Harde waar ik de oorspronkelijke route even zou loslaten en de dagwandeling op zou pakken die liep over Elburg, een kleine vestingstad aan de vroegere Zuiderzee. Inmiddels was het 12 uur geweest, bij de plaatselijke super yoghurt en fruitsalade gekocht met gratis koffie, heerlijk in het zonnetje zitten opeten. Bij de bloemist lag wat nieuws: dadeltakken, ff gevoeld of ze echt waren. Later zag ik ze ook in Elburg vast de nieuwe trent van dit najaar. Na het eten op weg naar Kasteel Zwaluwenberg, mooi kasteel in particulier bezit, op de route naar het kasteel liep het pad langs A.Vogel tuinen, mooi om te zien maar ik had het veel groter massaler voorgesteld. Nu ging het richting Oostendorp dat al gemeente Elburg is, helaas kwam hier ook meer asfalt onder mijn voeten en landbouwgronden om mij heen maar dat mocht decoreren niet drukken. Oostendorp kwam ik niet door, ik blijf langs de grens lopen richting Elburg. Waar het eerder op de route weinig toeristen te bekennen waren, kwamen ze in Elburg met bussen vol: scholieren, jonge gezinnen en heel veel mensen van boven de 70 jaar, volop aan de koffie met gebak 😂. De route liep kris kras door Elburg, van kloostertuin, synagoge, orgelmuseum stadswallen, Hervormde kerk tot historische vloot toe. Dus in de 2 uur Elburg erg veel gezien, geslenterd en op het laatst heerlijk gegeten. Nu gewikkeld in deken bij logeeradres, rustige sobere kamer maar alles is er. Bijna 30 km in de schoenen, 22graden en geen druppel regen. Beter kan de wandelvakantie niet beginnen. Meer foto's volgen nog maar staan op camera

1. Pia:
    29 augustus 2018
    Mooie omgeving! 😃 Wij hadden ook interesse in een huis in 't Harde maar die werd uit de verkoop genomen om redenen ons niet bekend. Toen werd het Lunteren. ☺️ Boeiende diverse wandeling had je met zelfs kamelen! Hilarisch! 😂