Vught - Spoordonk, Pelgrimspad deel II, etappe 1

16 januari 2016 - Spoordonk, Nederland

Vroeg op pad met nieuwe schoenen, helaas niet goed op de reisplannen gekeken want ik had de verkeerde Ijzeren Man ingesteld Wist ik veel dat er twee zwembaden waren die de Ijzeren Man heten, 1 in Vught en 1 in Weert, dus in Eindhoven trein terug genomen naar Oirschot en daar de bus naar Vught, officieel begon deze etappe in Den Bosch maar dat stuk had ik twee weken gelden gelopen dus de route opgepakt bij de IJzeren Man waar deel 1 en deel II bij elkaar kwamen. Al snel ging het fietspad het bos in, gelukkig goede paden of met asfalt of goed zand zodat ik geen last van de regen van afgelopen week. Het was wel koud dus de eerste uur met handschoenen gelopen. Dit keer stond de route erg goed aangegeven dus ook weinig verkeerd gelopen. Na de bossen rond Vught ging het pad soms fietspad langs de Essche Stroom, ik zag het water niet vaak maar het werd gevolgd. Bij een biologische varkenshouderij was in een oud bakhuisje een nisje waar een Mariabeeldje in stond met de jacobsschelp, toch bijzonder om te zien. Voor mij extra bijzonder omdat ik bezig ben om mezelf te oriënteren het Jacospad verder te volgen richting Franse grens volgend jaar. Vlak hierna kwamen de eerste regendruppels, helaas buienalarm had het misgehad, het zou droog blijven deze dag. Maar eigenlijk was het ook een buitje van niets, via de Belverse dijk Haaren ingelopen op zoek naar kop koffie, daar werd ik getracteerd op natte sneeuw. Geschuild in een tuinderij / winkeltje, heel brutaal gevraagd of ze koffie hadden nee maar wel glas thee, oke ook goed. Thee gedronken, aardpeer voor in de moestuin gekocht 4 stuks voor € 0,25 dus moet goed komen. De bui was over en toch maar het dorp verder ingelopen voor de koffie en kop soep. Daar buienalarm weer bekeken, klein buitje om 14.00 uur dus de gok genomen de verders gelopen. Eerst langs het kasteel, de bossen in richting Kampina, schitterend natuurgebied. Redelijk wat wandelaars, een ruiter en wat honden. Helaas geen loslopende koeien en paarden gezien. Ook dit gebied was goed te bewandelen zonder natte voeten te krijgen op een stuk na maar de ruiter wees mij een klein smal heidewachtel zodat ik de plas water kon ontlopen. Na het heide gebied via een bosstrook ging het naar Balvoort waar eens 6 boerderijen hadden gestaan, de laatste verdween in 1986. Vanaf hier werd de Beerze gevolgd tot in Spoordonk. De Beerze is een oude beek die natuurbeheer helemaal hersteld heeft, de stuw is vervangen door 18 vistrappen om zo hoogte verschil v twee meter te overbruggen, nu zijn ze aan het proberen om naast invoegsels, zwaluwen ook de ooievaars hier weer terug aan het krijgen. In het dal vd Beerze is een groot overloop gebied met moeras dat was wel springen van de ene graspol naar de ander. Over de Viermannekesbrug heen, daar nog wat gepraat met oude boer over zijn twee Belgen, die toen ze de auto zagen stoppen, vol energie kwamen aan galopperen, zo de baas is er en wij krijgen eten De oever verder vervolgt naar de watermolen en zo Spoordonk ingelopen. Bij de bushalte had ik nog geen tijd om te kijken hoe laat de bus kwam want hij reed al voor. Via Best, Tilburg weer richting huis. Nog steeds donker bij het gaan en thuiskomen maar schitterend weer gehad, bijna voorjaar.

1. Pia:
    19 januari 2016
    Mooie wandeling weer Tru! Geen last van de nieuwe schoenen?
  2. Trudy:
    20 januari 2016
    Nee het viel mee, ik liep maar 1 dag dus dat scheelde. Goed om in te lopen maar mijn schoenen ondanks dat de zool, inleg erg dun werd lopen nog wel lekkerder Als je keer tijd zou hebben, ongelovelijk mooi daar. Ik had er geen idee van.