Vorden - Laren, etappe 13

12 september 2015 - Holten, Nederland

Deze etappe liep ik van zuid naar noord ivm vervoer en overnachting. Na een lange treinreis van drie uur kwam ik aan in Vorden, even het dorp ingelopen om brood ed te kopen voor onderweg en zondagochtend. Er was bewolking en regen voorspeld maar gelukkig hadden ze het mis, zonnetje en warm, al snel ging het shirt met lange mouwen uit. Inmiddels was ik aangekomen in de Achterhoek met wandelen en dat zie ook gelijk in de omgeving, grotere boerderijen, grote landhuizen, andere productie bossen dan in Drente. Na een paar kilometer kwam de eerste buitenplaats/ kasteel al in zicht, wel particulier bezit dus ik kon het niet van dichtbij bekijken. Dat was wel jammer want zo te zien was er een leuk theehuisje bij. Ook was het vandaag open Monumentendag dus veel fietsers waren de acht kastelen route aan het rijden. Na Den Bramel kwam al snel Het Enzerinck in zicht, echter ook dit was privé terrein, het koetshuis daarnaast was ook heel leuk om te zien maar zo jammer van de afstand. Ik moest de Latense weg volgen, dez zandweg liep door een productiebos maar in tegenstelling tot bij Drente veel meer licht en ruimte tussen de bomen. Dat vind ik veel,prettiger om te lopen, na het oversteken van drukke weg kwam ik op de Oude Vordenseweg dus ook hier wandel ik over hele oude paden/wegen waar niet mijn voorouders maar wel generatiegenoten van hen hebben gelopen. Ik snap nu waarom ze zo gebonden blijven aan hun dorp of stad. Voordat je tien kilometer verder ben, ben je ook al twee uur verder. Dus ff naar een winkel in het andere dorp,deed je niet. Over het riviertje de Berkel, begint in Duitsland en mondt uit in de IJssel, naar het Twentekanaal, breed en recht je merkt gelijk het ingrijpen van de mens, zo onnatuurlijk. En zo ging het langs weilanden en maisvelden naar Laren, onderweg veel boeren met tractors die de koeien en kalveren naar huis aan het halen waten, de koeien vonden het wel interessant in de wagen op de weg, stonden vol nieuwsgierigheid te kijken of er wat te beleven viel. Ondanks dat ik laat was begonnen met lopen kwam ik net over vieren in Laren aan dus even een kop koffie met dit keer een kersengebakje erbij. Even gekeken hoe de bus rijdt naar Holten, ik had drie kwartier voordat hij kwam dus helemaal prima. Echter toen ik later echt goed het bord bestudeerde, bleek dat de bus naar Holten, op zaterdag maar 1 halte verder ging in Laren dan de dorpskern. Dat was balen, want de bus naar Deventer had ik netjes weggewaaid en moest toen weer 25 minuten wachten op de volgende bus naar Deventer. In Deventer kon ik niet de incheckpoortjes vinden dus de trein rijdt keurig voor mijn neus weg, dat kon er ook nog wel bij. De volgende ging driekwartier later, gelukkig een extra trein want anders was het een uur wachten. Tot overmaat van ramp zat er in de trein een halve blaaskapel die van zichzelf vond dat ze a goed konden spelen en b dat andere mensen het wel zouden waarderen om dat gejengel aan te horen. Helaas voor dat blaaskapel geenvan beiden werd gewaardeerd in de trein. Gelukkig hoefde ik er niet zo lang van te genieten want ik mocht in Holten uitstappen maar arme medereizigers want de kapel bleef nog zitten oefenen. in Holten was het voor mij ong. 10 min lopen naar de camping om de nacht door te brengen in een trekkershut. Dit is de eerste camping waar ik voor WiFi moet betalen, gelukkig niet zo veel maar zonder WiFi is het ook onhandig op een camping in je eentje.

Mijn verslagen zijn bijgewerkt en morgen nog 1 etappe lopen dan is het boekje Pieterpad deel 1 uit, mooie route echt de moeite waard geweest.

1. Pia:
    13 september 2015
    Wat maak je toch een hoop mee zo aan de wandel! Geweldig en zo leuk om mee te "wandelen" thanks!!
  2. Trudi:
    13 september 2015
    Wat een pech met ov, als ik me goed herinner doe je er met bus Laren-Holten een kwartier over o.i.d.
    Vond de etappe Laren-Vorden wel een hele mooie.