Veenhuizen - Norg, Noord-Drentse esdorpen

30 augustus 2017 - Norg, Nederland

Na het ontbijt en inpakken van mijn rugzak ging het richting Veenhuizen, ze hadden voor de dag erg slecht weer voorspeld dus mijn poncho zou van pas komen. In Veenhuizen uitgestapt en langs Klein-Soestdijk gewandeld naar de officiële oprit naar de kolonie. De weg die de kolonisten en gevangenen vroeger o zo vaak hebben moeten afleggen. Het eerste stuk ging over het terrein zelf om ze naar de begraafplaats te gaan, deze dwars over te steken een sterrenbos in, de route ging afwisselend door bosstukken / langbouwgebied richting Westervelde, in Westervelde zag ik een bijzonder grappig elektriciteitshuisje wat mij de rest van de dag bezig hield, welke architect zou zich bezig houden met het ontwerpen van deze huisjes? Ik heb nog geen antwoord gevonden op deze vraag. Bijzonder grote huizen waren er in Westervelde, zeker van oorsprong geen arm dorp, net buiten Westervelde lag een hunebed de D2, vlg de kenners een kleintje maar ik zou hem niet gebouwd kunnen hebben. Langs de rand van 1 vd oudste bewaarde cultuurbos van Nederland gelopen naar Norg en inderdaad het was nat deze woensdag. Bij Norg zag ik een molen met rode wieken, nooit gezien en kwam ik langs de poppendokter. Bij de brink gekeken waar de bushalte was en toen was het droog. Heel de ochtend regen en de wandeling is klaar over. Soms is het niet eerlijk, op het station van Assen een droog T-shirt aangetrokken en inmiddels was de zon gaan schijnen, tijdens het wachten op de trein mijn T-shirt met lange mouwen te drogen gehangen in het zonnetje. Vlg de app regende het nog steeds in het westen dus dat geluk had ik wel. Het was een korte route deze dag, ik was vroeg terug in Delft, het had eerder kunnen zijn maar de trein moest wachten voor een openstaande brug :-)