Reeuwijkse Plassen - Haastrecht, Pelgrimspad deel I, etappe 5

25 oktober 2015 - Haastrecht, Nederland

Vorige week niet kunnen lopen ivm vervelende verkoudheid dus vandaag maar op pad gegaan ondanks dat ik nog niet 100% fit was. Bij het kijken naar de verbinding gisteren was mij al opgevallen dat er geen treinen reden tussen Schiedam en Den Haag, wat langer onderweg. De reis op zich verliep vlotjes alleen in Gouda lange wachttijd maar in het zonnetje was dat geen ramp. Al snel liep ik tussen de waterplassen door, wat een oppervlakte zeg en weer veel verwondering / bewondering voor de mensen die in de middeleeuwen en daarna hier in dit gebied geleefd hebben. Wat hebben wij het nu een stuk gemakkelijker. Even koffie gedronken bij Reeuwijkse Hout, het restaurant zat bomvol bij dit lekkere weer. daarna gewandeld richting Sluipwijk waar in het verleden (1657) na het kappen van 4 essen uit het water kruisen en Mariabeelden verschenen en dus aan de essen werd bovennatuurlijke krachten toegekend. Maar zoals tijdens eerdere etappes ging het pad niet langs dit punt. Daarna ging de weg richting Driebruggen, door stiltegebied Kippenkade waar ik bijna trapte op iets wat op een slang leek, ik weet niet wie er harder schrok dat diertje of ik. Bij de hekken nu goed gekeken of ze ook gewoon open konden ipv overheen te klimmen en inderdaad, gewoon te duwen :-) Het pad liep langs de Enkele en Dubbele Wiericke, deze boezemsloten passeer ik ook altijd met de auto naar Utrecht, leuk om ze op een andere manier te zien (ze zijn dan ook veel breder dan wanneer je er met de auto overgaat), Via Hogebrug naar Hekendorp, het pad loopt normaal niet door dit dorp maar het bruggetje werd gemaakt dus wegomleiding speciaal voor voetgangers. In het oude rechtsgebouw tegenover de schandpaal wat gegeten en langs de Hollandse IJssel naar Haastrecht gelopen. Daar nog wat rond gelopen in het dorp aangezien dat ik ruim op tijd was voor de bus terug naar Gouda. In Haastricht wordt ook het beeldje van Maria ter Weghe bewaard, de kerk zag er zo gesloten uit dat ik maar niet geprobeerd heb om erin te komen. Het was een schitterende wandeldag maar wel goed te merken dat de wintertijd begonnen is.

1. Pia:
    26 oktober 2015
    Lekker wandeling! Ben je vast verder van opgeknapt. ;-) want hoe heerlijk was het. Grappig ook die dubbele en enkele Wiericke! Die zien wij ook altijd richting Utrecht.