Pieterpad, voorbereiding

27 juli 2015 - Den Hoorn, Nederland

In het voorjaar zijn de voorbereiding al begonnen, opvoeren van het aantal te lopen kilometers: van eerst zuchtend en steunend 5 km zwoegend door de duinen tijdens het lopen van het Kustpad. Om de haverklap kijken of er echt nog geen uur om was om met fatsoen te kunnen zeggen, nu pauze tot 10 km aan 1 stuk doorlopen dan even snel wat drinken en weer verder op pad.

Maar ook bedenken en puzzelen wat heb ik allemaal nodig voor mijn loopvakantie, wat wil ik meesjouwen, waar ga ik slapen en welke spullen zijn er echt nodig en wat is overbodige luxe om mee te nemen.

Gelukkig zijn er boekjes erover in omloop, vooral veel informatie gekregen via fb pagina van het Pieterpad en de pieterpadders die hem hebben gelopen, aan het lopen waren of net als ik voorbereidingen troffen om te gaan lopen. Soms ook de schrik in mijn schoenen als er mensen uitvielen die mi goed voorbereid en jong waren maar het toch niet lukte om etappes achter elkaar te wandelen. Nog harder en meer aan het oefenen om die kilometers maar in mijn benen te krijgen. Geen enkele blaar maar wel dat na 25 kilometer wandelen het licht bij mij uit ging en ik als een eend over het pad liep.

Van een collega kon ik een backpack overnemen dus dat probleem was opgelost nu nog de inhoud. Hoeveel kleding, hoeveel en wat voor etenswaar, wat voor drinken. Inmiddels was ik er al achter gekomen dat cola pijn in de maag gaf, het beste was gewoon water. de eerste wandelingen sjouwde ik van alles aan etenswaar mee. van bifi worstjes, broodjes, koekjes, snoepjes om vooral maar niet beroerd te worden van de honger. Op dit moment 2 boterhammen, wat fruit en 1,5 liter water is genoeg voor ruim 20 kilometer wandelen. Wat wel lekker is, is te starten met koffie met gebak :-)

Qua kleding een lichtgewicht afritsbroek en lichtgewicht korte broek gekocht via Marktplaats, een lichtgewicht regenjas in de opruiming bij de ANWB, shirts en ondergoed genoeg in de kast, wandelsokken, sandalen en zonnejurk voor als ik klaar ben met mijn etappe te wandelen, toilettas met kleine verpakkingen en natuurlijk mijn trouwe wandelschoenen die op dit moment al heel Nederland zijn doorkruist. Zowel van Hoek van Holland naar Den Oever als van Hoek van Holland naar Kleef. Alleen zijn ze niet meer waterdicht dus daar moet ik nog aan werken.

Mijn IPad gaat natuurlijk ook mee, niet voor internet maar vooral om de boeken die te downloaden zijn van de bieb, om leesvoer 's avonds te hebben, boekje van het Pieterpad en telefoon voor noodzakelijke verbindingen met thuisfront want ik wil toch wel graag weten hoe het met de achterblijvende diertjes gesteld is.

Binnenkort ga ik kijken hoe de backpack het beste en handigst ingepakt kan worden zodat ik er een systeem voor kan ontwikkelen. Het staat een beetje raar om mijn hele tas uit te pakken voor iets kleins onderin. Dan ligt heel mijn hebben en houden op straat tentoongesteld :-). Daarna nog een keer de lijstjes op internet checken of ik echt niets vergeten ben en dan kan het avontuur beginnen.