Oosterhesselen - Westerbork, Zuid-Drentse esdorpen

19 april 2018 - Westerbork, Nederland

Vanaf Assen met trein / bus naar Oosterhesselen, het was al warm dus is langer in de bus blijven zitten dan ik de dag ervoor ingestapt was (scheelde 2.5 km). Ik stapte midden in Gees uit en had al snel de route te maken, ik kwam ook langs het partijcentrum de Zwerfkei, die ik gewoon over het hoofd heb gezien. Op de parkeerplaats ed rondgelopen maar geen kei gezien. Het zou de grootste zwerfsteen van Nederland zijn (35 ton :-) ), na Gees ging het langs akkers en de bossen in richting Hoge Stoep, hier een heideveld oversteken ik ben altijd bang om de verkeerd te lopen op zo'n heideveld maar vandaag ging het allemaal goed. Na de Hoge Stoep was het een stuk zigzaggend door het bos en over fietspad richting Nieuw-Balinge. In Nieuw-Balinge koffie gedronken en door het dorp heen naar Mantingerzand, dit gebied is pas heel laat ontgonnen, langs een schitterende ijsbaan richting heidevelden naar het dorp Mantinge een ouderwets esdorp. Net na Mantinge ging het mis, ik zag niet de aanwijzing om linksaf te gaan dus een ander dorp belandt. Terug gelopen en langs oude akkers over een fietspad naar Bruntinge, een dorp met landbouwers en verders niets geen winkels oid. Daar ging het Scharreveld op, heide en veel iets wat op moeras en dat in de hitte. Soms denk ik wel eens mooi al die natuurgronden maar paar jaar geleden waren dit gewoon akkers en grasland nu is alles weer teruggedraaid en vol met kikkers. Langs de
Boekweitenplas, snelweg onderdoor en fietspad volgen naar en door Westerbork om daar de bus terug naar Assen te pakken. Aangekomen na een lange dag lopen in bloedhitte was de bushalte tijdelijke verplaatst, niet leuk maar uiteindelijk gevonden en door het verkeerd lopen 20 min moeten wachten op de bus naar Beilen en vandaar met de trein naar Assen. Naar de maaltijd en mijn bedje.